MIN CRUISE SKIP JOBB..............valget av nytt yrke.

M/V Seabourn Pride 1995

Del 1. Valget av nytt yrke.

Etter 20 år med jobbing på cruise skip, har flere av mine venner, og ikke minst noen i familien og slekt spurt meg om jeg kunne prate litt om hvordan det egentlig er å ha en slik jobb. Jeg har aldri pratet mye om jobben min til noen faktisk, da jeg ikke har sett på det som noe spesielt interessant å prate jobb når jeg har fri.

Når jeg tenker tilbake på da jeg begynte på cruise, så var det faktisk bare en ren tilfeldighet at jeg endte opp i den type arbeid. Hadde aldri ofret en eneste tanke på den type arbeid, selv om jeg allerede hadde jobbet på skip (Sjøforsvaret) i 10-11 år. Og likevel endte jeg opp med å jobbe på forskjellige cruise skip i 20 år. Noe som jeg aldri har angret på i ettertid.

Første gangen jeg så et cruise skip helt nært, var i Tromsø når jeg var i Marinen. Det var et cruise skip av den mindre typen, ikke en av de enorme som vi ser i disse dager. Denne typen var på størrelse med et hurtigrute skip. En størrelse som fikk meg til å lure på om det var et cruise skip eller bare en hvilken som helst passasjer båt. Men for en båt det var folkens! Det var uten tvi det vakreste skipet jeg noen gang hadde sett. Jeg glemmer aldri den ettermiddagen jeg stod å så på dette skipet som lå fortøyd ved Dampskipskaia i Tromsø.

M/V Seabourn Pride 1996

Da jeg dimmet fra Sjøforsvaret, etter å ha tilbrakt rundt 11 år der, fikk jeg det som den gangen (samme nå?) het en skolekontrakt. Det betydde at jeg hadde signert noen år tidligere en kontrakt som sa at jeg ville få en slags grunnlønn hvis jeg satte meg på skolebenken igjen etter forsvaret. Og det ble Bergen Maritime, og styrmanns skole, og skipper skole, som det het den gangen. Jeg hadde blitt en skoleelev igjen, i en relativt høy alder. Men var motivert som aldri før.

Etter siste eksamen fra Bergen Maritime, gjorde jeg som alle andre. Jeg sendte ut haugevis av jobbsøknader til alt av rederier jeg kunne finne navn og adresse på. Det ble sendt søknader til forskjellige fergeselskaper, lastebåtselskaper, tankrederier, Forskningsskip rederier, stand by båter (off shore), og sist men ikke minst til de som jeg nettopp hadde fått øynene opp for, nemlig forskjellige cruise rederier.

Ja da var masser av søknader sent inn, og det bare å vente. Men det tok faktisk ikke lang tid før jeg fikk et svar. Og, utrolig nok, det var et cruise ship rederi som var det første som sendte meg et svar. Og disse utrolig tilfeldigheten sørget for at det ble slik at dette var også det rederiet jeg begynte å jobbe for. Ikke verst hva?

M/V Seabourn Pride in Fiji 1996

Neste Del: Intervju, ansettelse, og avgårde til skipet.

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

Nora Piscopo

31.03.2017 kl.17:40

For en spennende jobb! Jeg har en onkel som pleide å jobbe på cruise, og jeg husker jeg alltid drømte om å være med han på jobb en gang!

31.03.2017 kl.18:40

Nora Piscopo: Hei der. Joda det kan vere meget spennende til tider. Mye å oppleve.

Mariann

07.04.2017 kl.10:58

Jeg har vært hekta på cruise siden jeg som liten pike stod med blomster i hendene og ble avfotografert av cruiseturistene mens de var på utflukt for å se Trollveggen. Som tenåring var jeg guide på disse turene og den gangen fikk vi være med ombord. Vaktholdet var ikke akkurat det samme på slutten av 70 årene, som det er i dag. Deretter jobbet jeg på Trollstigen fjellstue der vi serverte cruiseturistene. I 1998 dro vi med Ss Norway fra Oslo. Hele familien ble frelst. Jeg har også jobbet i et buss selskap og satt opp busser til utflukter. Jeg har også samarbeid med et selskap som selger cruise og legger inn cruisene på deres hjemmeside. Så jeg har vært innom mange av leddene i logistikken. I juli drar vi på vårt 14. Cruise og vi gleder oss veldig. Kikker du innom bloggen min, ligger det en del innlegg der fra tidligere cruise, under kategorien reise.

07.04.2017 kl.11:51

Mariann: Heissan Mariann. Ja cruise er noe som er relativt nytt for oss nordmenn. Vi var pionerene som cruise redere og jobber, men ikke som passasjerer. Flere av mine venner og familiemedlemmer har også oppdaget denne formen for ferie. Skal ta en titt på bildene dine.
hilsen
kai

Rose-Ann H. Sara

05.11.2017 kl.06:20

Nå har jeg lest og lest, når jeg har følt at jeg ville slappe av. Dette er så interessant å lese om.

Men nå har jeg begynt å lure på om det var styrmann eller kaptein du jobbet som. Det betyr ikke så mye, men morsomt å vite.

Bildene du har delt er bare helt unike å se, det er så mange fine plasser rundt omkring i verden at man mister helt pusten. Har forstått at du er tilbake i Thailand nå. Håper det går bra.

Jeg har måttet opprette en ny fb, derfor har du ramlet ut av min venneliste.

08.11.2017 kl.06:37

Rose: Hei der. Tusen takk for fantastisk tilbakemelding. jeg jobbet meg oppover fra yngste styrmann til Staff Captain i flere cruise rederier. har jo hatt gleden av å se 126 land (eller 125) i verden.

53, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. Overasket eller kanskje litt skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.