Å JOBBE PÅ CRUISE.......Intervju, ansettelse, og avgårde til skipet.


M/V Seabourn Pride med søsteren Seabourn Legend
 

Del 2: Intervju, ansettelse, og avgårde til skipet.

 Ja da hadde jeg altså fått et svar fra et av de mange rederiene som jeg hadde sent inn en søknad til. Og det rederiet var et cruise rederi, som var norskeid, og hadde et kontor i Oslo. Noe som gjorde det veldig lett med tanke på reise til intervju og greier. Avgårde med meg til intervjuet, til et rederi som hadde skip jeg aldri engang hadde satt mine bein på.

Som man allerede har gjettet, så gikk dette intervjuet meget bra. Det varte i mer enn 3 timer, og inkluderte en lunsj sammen med de to som var der for intervjuet av meg. Merkelige greier tenkte jeg, men i ettertid tror jeg det var for å se om jeg hadde bord mane'rer, da en fremtidig cruise offiser skal være vertskap for passasjerene når det er høytidelige middags selskaper (Formal Dinners). Dette var en fredag, og allerede på mandag ringte de meg og fortalte at jobben var min, og de ville sende meg en liste over hva jeg måtte gjøre før jeg kunne mønstre på skipet.


M/V Seabourn Pride i Rio De Janeiro
 

Etter at jeg hadde vert på mønstrings kontoret, som det het den gangen, og ordnet sjømanns-bok, og kjøpt endel personlige effekter jeg trengte, var det bare å vente på billetter og reiseinstrukser (hvem møter meg hvor, osv). Noe som kom etter noen ukers venting. Jeg fikk instruksene mine og ble fortalt at jeg skulle fly til Athen, Hellas, hvor jeg ville bli plukket opp av en «ships agent» som ville bringe meg til Pireus (havnebyen til Athen), der skipet lå fortøyd.

Selv om jeg allerede var i godt voksen alder, var det ikke noe å legge skjul på at jeg var ganske så spent på hva som ventet meg. Og den overraskelsen som ventet meg hadde jeg aldri i mitt liv forventet. For det skipet som lå og ventet på meg i Pireus, var ingen ringere enn det samme nydelige cruise skipet som jeg hadde beundret et par år tidlige oppe i Tromsø. Helt ubegripelig lykke følelse som strømmet gjennom hodet mitt.

Endelig, var jeg her, på dette vakre skipet som jeg hadde hatt i hodet i flere år, men ikke tenkt at jeg skulle ende opp her. Jeg følte meg som om jeg var plutselig så mange år yngre siden dette var en helt ny opplevelse jeg hadde, og ikke minst et helt nytt yrke som jeg hadde valgt. Klart, jeg var jo vant til båter og greier, og visste jo at jeg skulle bli en av Navigatørene ombord. Men det var faktisk alt jeg visste om denne nye og spennende jobben jeg hadde fått meg.


Jeg som 2. Styrmann
 

Jeg følte meg heldig..............................

 

 

Neste Del: Den lange og spennende reisen begynner.​

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

 

 

 

 

 

12 kommentarer

Nora Piscopo

06.04.2017 kl.16:46

Så spennende! Det virker som du har hatt ett innholdsrikt og spennende liv! :D

KAPTEIN SKUTELØS

06.04.2017 kl.16:48

Nora Piscopo: Heissan. Joda jeg var meget heldig med den jobben.

Marit

06.04.2017 kl.18:30

Jeg har en sønn som har gått kadett tiden på et cruise-skip, men dessverre så nedbemanner de istedenfor å ansette folk nå. Så det siste halvåret har han vært på en fiskebåt, men den er for liten til at han kan klatre i gradene. Han har alt av skoler, trenger bare en båt! ;o) Håper tidene snur seg snart, selv om det ikke ser slik ut. Han opplevde iallefall mye de gangene han var ute. Hilsen ei som hadde sååå lyst til å dra til sjøs da ho var ung, men endte opp som typograf i byens avis.

KAPTEIN SKUTELØS

06.04.2017 kl.18:35

Marit: Heissan. Faktisk så har cruise industrien aldri nedbemannet, da de bygger nye cruise skip hele tiden. Nye store skip sjøsettes hele tiden. De lages masser av nye jobber. Noen ganger er det kanskje at en ikke vil være borte i 3-4 måneder om gangen som er resultatet. Nå vet selvfølgelig ikke jeg om det er tilfellet her.

Marit

06.04.2017 kl.18:40

De trengte iallefall ikke folk da han var ferdig i fjor vår. De vil jo helst ha underbetalte vietnamesere, bortsett fra i toppstillingene. Så det er kanskje det som er galt da. Han var lærling og fikk mye mer betalt enn de andre. Han har søknader inne hos de aller fleste, og tror ikke det skremmer han å være borte .. Det skremte kjæresten, men nå er de ikke sammen lengre. :o)

KAPTEIN SKUTELØS

06.04.2017 kl.18:46

Marit: Høres veldig rart ut da jeg har vert 20 år på cruise. begynte i lavest stilling på bro. Alle rederiene som jeg kjenner til har ingen Vietnamesere som styrmenn eller maskinister. Når det gjelder vanlige matroser og motormenn er det ofte Indere, indonesiere eller filippinere som er hovedgruppene. de skremte bort mange av mine kjærester også en tid pga lange turer. Hva slags stilling ser han etter?

Marit

06.04.2017 kl.18:52

Han har alt av skoler til å bli kaptein, men mangler jo fartstid for å få løst ut sertifikatene. Tror nesten han tar hva som helst bare han kunne kommet ut igjen.

KAPTEIN SKUTELØS

06.04.2017 kl.18:57

Marit: Har alt av styrmannskoler forstår jeg. har han ikke løst ut et andre styrmanns sertifikat?

Marit

06.04.2017 kl.20:12

Han har et styrmannsertifikat og kan styre skip under 3000 brutto tonn, utdannelse tatt på fagskole. Trenger ca. 2 måneder på sjøen for å kunne være kaptein på båter under 500 brutto tonn. Åsså tok jeg feil ang. mannskapet, de var hovedsaklig fra Filippinene. Sånn, nå burde det være riktig, for jeg måtte sende han ei melding og spørre... så jeg ikke sa så mye galt! :o)

KAPTEIN SKUTELØS

06.04.2017 kl.20:55

Marit: Da skal det ikke vere noe stort problem å få jobb hos et av de store rederiene der ute. Tredje og andre styrmenn kommer og går i et sett hos de fleste rederiene.

Jarle Fagerheim

06.04.2017 kl.22:03

Hei Kai og takk for sist!

Artig å lese alt dette du skriver!

Da jeg søkte der i mars 1999 gikk det to uker, så fikk jeg telefon fra de på kontoret i Oslo.

De bare lurte på om jeg ville ha jobb og kunne mønstre på i Safaga i Egypt!

Kunne ikke annet enn å si ja! Så var det samme som du beskriver om å handle inn effekter man trengte og innom mønstringskontoret! Så var det detaljer om hvor og hvordan man skulle ta fatt på reisen til påmønstringshavnen!

Fortsett å skrive!

God påske!

KAPTEIN SKUTELØS

06.04.2017 kl.22:13

Jarle Fagerheim: Heissan der Jarle. Lenge siden ja. Joda, skal skrive mange flere.

Skriv en ny kommentar

, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. PS. Ufattelig overasket og skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.

hits