PÅ CRUISE......Stressende i Singapore.


Mitt hjem for mange år.

 Del 7: Singapore.

Singapore var en utrolig stressende havn for oss, denne gangen. Etter at vi hadde beveget oss fra havn til havn, helt fra Pireus, Hellas, så var det meget vanskelig logistisk sett å ettersende reservedeler, forbruksmateriell, og store mengder med mat og drikke for alle sjelene ombord. Ofte ville disse varene ankomme havnen etter at vi hadde seilt, så de ble som regel sent til en av de store havnene som de viste vi ville returnere til, i tilfelle vi ikke fikk de ombord i tide. Så det betydde at det var mye å gjøre, med lasting av alt mulig som var bestilt.

   <VLUU L830 / Samsung L830>
Guttaboys opptatt med å legge på plass og forberede på ny seilas. Klikk for større bilder.

Litt forklaring på organisasjonen ombord: Et Cruise skip er normalt sett delt inn i 3 hoved departementer, og masser av mindre departementer som tilhører hoved departementene. Det er Hotell departementet som er selvfølgelig det aller største, som er styrt av Hotell Manager (eller Director), og som tar seg av alt av hotell driften, som bar, kjøkken (bysse), vaskeri, restauranter osv. Vi har det teknisk departement som tar seg av maskineri, kjøling (air con, og ventilasjon), rørlegging, og elektrisk, for å nevne noen. Og som er styrt av Maskin Sjefen (Chief Engineer). Så har vi Dekk Departementet som jeg tilhørte, som inkluderte tømrere og teppeleggere, hospitalet med leger og sykepleiere, security (vakter), Navigatører (som meg selv), osv. Som igjen er styrt av Staff Captain (Vise Kapteinen), som er stedfortrederen til Kapteinen hvis noe skulle skje med ham.

 
Staff Captain og Chief Engineer (begge norske). Klikk for større bilde.

Absolutt alle hoved og under-departementene skulle ha reservedeler, forbruksmateriell, mat og drikke, bunkers, osv. For eksempel mitt departement fikk ombord karter, penner, viskelær, passere, ekstra tepper, mer maling, nye fortøynings trosser, nye redningsvester for å erstatte gamle, ting til hospitalet, osv, osv. Listen er flere meter lang faktisk. Så det ble en dag der mange av oss drev å bar på ting og tang. Samtidig kom det masser av service folk ombord, for å drive med rutine vedlikehold på utstyr i alle departementene, eller reparasjoner av utstyr som hadde gått i stykker. Skips agenter, og forskjellige styresmakter som Tollere, passkontroll, havnemyndigheter, lokale helsevesenet kommer ombord, for å sjekke skipets sertifikater med tanke all mulig type operasjon.​


Kapteinen sjekker kartene foran kartbordet, før avgang.

Dette anløpet er en av de virkelige stressende anløpene som en kan tenke seg, siden skipet akkurat har reposisjonert seg, og gjør seg klar til en sesong i et nytt området. Normalt sett var arbeidstiden for alt av Offiserer og de fleste mannskapene rundt 18 timer denne dagen. Ikke rart vi mislikte slike anløp. Men det var litt utenom det vanlige da.​


Et lite tverrsnitt av de forskjellige mannskaps stillingene i departementet.
 

Neste del: Thailand, Vietnam, Hong Kong.

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

6 kommentarer

atle1963

17.04.2017 kl.21:50

Kult. Atle

KAPTEIN SKUTELØS

17.04.2017 kl.21:53

atle1963: Heissan der, tusen takk. hilsen kai

atle1963

17.04.2017 kl.21:56

No Prob.

KAPTEIN SKUTELØS

18.04.2017 kl.13:33

atle1963: Takker for den andre også. Kai

Nora Piscopo

18.04.2017 kl.21:34

Så spennende! Ha en fin kveld :)

KAPTEIN SKUTELØS

18.04.2017 kl.21:56

Nora Piscopo: Hei der. Takker så mye. ha en flott kveld du også. hilsen Kai

Skriv en ny kommentar

KAPTEIN SKUTELØS

KAPTEIN SKUTELØS

53, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. Overasket eller kanskje litt skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.

Flag Counter

Kategorier

Arkiv

hits