Forskjellige jobber ombord på cruise skipet. Del 1 av 3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fortøyd i Montenegro.
 

Ja nå har jeg unnagjort flere innlegg som handler om jobben min på et cruise skip, og alle de forskjellige stedene rundt omkring på kloden jobben har brakt meg. Jeg tenkte jeg nå skulle lage et innlegg om hvilke jobber man faktisk kan ha på et cruise skip. Og det er mange det. Det finnes knapt noen arbeidsplass på jorden hvor det er så mange forskjellige typer arbeid samlet på et sted, som på et cruise skip.

 


Hotell på kjøl.
 

Det første man må huske, er at et cruise skip er et hotell, eller resort, som er lagt på en kjøl........et skip. Dette gjør at en har mye flere jobber enn hva en vil normalt ha på et hotell, eller resort (eller strand hotell). Så en deler alle arbeiderne, eller mannskapene, inn i 3 departementer. Nemlig Dekk departementet, Maskin (eller Teknisk) departementet, og det aller største som er Hotell departementet. I tillegg har man som regel noen som er om bord for korte perioder for å enten drive service og vedlikehold på utstyr til alle departementene, også har man noen ganger gjesteartister som egentlig ikke tilhører skipet. De siste er gjerne inn under Hotell departementet når de er om bord.

 


Vi mottar litt forsyninger før vi seiler videre til neste sted.
 

Så la oss snakke om de 3 hoved departementene om bord på et cruise skip. Hvis noen leser dette og jobber på et cruise  skip så beklager jeg hvis jeg i skrivende stund har glemt noen stillinger, da det er så mange forskjellige jobber en kan ha. Og spesielt i det største departementet, og det forandrer seg også litt fra rederi til rederi, og type/størrelse på skipet også.

 


Et innblikk i de forskjellige jobbene ombord. Bildet tatt i sjøen, de fleste enten sover (frivakt) eller er på jobb.Jeg er i midten, bak den blonde maskinisten.
 

Maskin Departementet.

La oss begynne med Maskin departementet, eller Teknisk departement. Dette departementet er ansvarlig for maskineri (ikke overraskende), Elektro, Ventilasjon, alt av rør som inneholder drikkevann, kloakk, avløpsvann, dusjvann, drivstoff, osv, osv. Dette er også departementet som driver vedlikehold på teknisk utstyr i alle tre departementene. Og sjefen for dette departementet er Maskin Sjefen (Chief  Engineer). Han (eller hun) blir ofte kalt for bare «Chief'en». Chiefen sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, vedlikeholdsrutiner og planlegging, og innkjøp av reservedeler osv, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 


Maskin kontrollrom. Vakthavende maskin offiserer, og et par av maskingutta (motormenn).
 

Som de andre departementene har Maskin departementet også under-departementer (sub departments), med sine sjefer (managere) som rapporterer til Chief'en. Staff Chief Engineer (noen ganger 1. Maskinist) tar seg av alle maskinistene, smørere, sveisere, rørleggere, motormenn, osv. Sjefs Elektrikeren er sjef for alle elektrikerne og noen ganger ventilasjons og frysemaskinistene om bord, da det er mye som går på strøm og det er utrolig mange kjøleskap og store frysere.

 
Chiefen og Trikkeren (sjefs elektriker). Klikk for større bilde.

 


Rutine vedlikehold på en av maskinene.
 

I tillegg kan man nevne at ofte har dette departementet ansvar for alt av IT (datautstyr), pumper og rør for å holde boblebadene og svømmebassengene i drift. De er ansvarlig for at utstyret som tilfører klor til drikkevannet er i orden. De har gjerne ansvaret for at mye av underholdnings utstyret er oppe å kjøre, osv, osv.  Er det teknisk, er som regel dette departementet involvert på en eller annen måte. Ja til og med batterier kommer som regel fra dette departementet, via det tekniske lageret ombord.​

 

 
Staff Chief og Environmental Officer. Klikk bilde.

 

Neste del snakker vi om Dekk departementet.

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

4 kommentarer

Torunn

10.06.2017 kl.11:55

Takk for flott innlegg!

Det er et eget samfunn, dette. Sånn som (eksempelvis) et sykehus. Uten sammenligning forøvrig ;)

Pappa fikk flere ganger tilbud om jobb på cruiseskip. Han takka raskt nei. Han ville jobbe, ikke være uniformert hele tida og gå rundt med stettglasset i hånda som skipets nestkommanderende.

Ønsker en fortsatt fin helg!

KAPTEIN SKUTELØS

10.06.2017 kl.16:13

Torunn: heissan, takker for kommentaren. Ja mange har et slags urealistisk inntrykk på hva en gjør på et cruise skip. Som senior offiser er man mer i overall enn i flott uniform. :-)

due

10.06.2017 kl.12:25

Jeg har ALDRI vært på et slikt skip, men det hadde vært noe :))))) Tror det er litt annet en Stena line og Colorline :)))))))))))))))

KAPTEIN SKUTELØS

10.06.2017 kl.16:14

due: Hei der. Joda, forskjellig typer skip har forskjellig opplegg. men de store fergene som du nevner har litt av det samme, med alle de forskjellige yrkesgruppene.

Skriv en ny kommentar

KAPTEIN SKUTELØS

KAPTEIN SKUTELØS

53, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. Overasket eller kanskje litt skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.

Flag Counter

Kategorier

Arkiv

hits