Jobber på et cruise skip. Del 2 av 3


Vakkert hotell lagt på en kjøl.
 

I del 1 snakket jeg om Teknisk departement, som er et av de 3 hoved departementene ombord på et cruise skip. Denne delen skal vi snakke litt om et annet departement. Dekk departementet.

 


En av de beste Kapteinene jeg har hatt gleden av å jobbe med.
 

Dekk Departementet og Kapteinen.


Et artig oppstillings bilde som viser tverrsnittet av Dekk departementet. Jeg som Staff Captain sitter i midten, i rullestolen.
 

Dekk departementet er det departementet der en har alle matrosene og Navigatørene. Skipets Kaptein kommer opprinnelig fra dette departementet, og kom opp gjennom rekkene av Styrmenn, til Safety Officer, Staff Captain (eller overstyrmann), før han fikk kommandoen for skipet, og dermed er han ikke lengre en del av dette departementet, men sitter på toppen av pyramiden med 3 departements sjefer som rapporterer til ham. Kapteinen selv er ifølge maritim lov Rederiets representant ombord. Sjefen for Dekk Departementet er ledet av Staff Captain (noen ganger Overstyrmannen). Staffen, som han ofte blir kalt, sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, vedlikeholdsrutiner og planlegging, og innkjøp av reservedeler osv, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Her er jeg, trøtt i trynet,en morgen.
 

Dekk departementet har sine under departementer med sine sjefer/managers, som rapporterer til Staff Captain, eller Staffie som han (eller hun) også blir kalt. Navigatørene på bro er et slikt underdepartement, der en har de forskjellige styrmennene, kvartermestrene (spesielt gode rormenn), og utkikker. Nav Off er sjefen her, og han eller hun er den som legger ut alt av kurser i kartene som vi skal seile de neste dager og uker. Dette vil så klart Kapteinen sjekke senere, før vi seiler, så en vet at det er trykt. Nav (Navigations) Off rapporterer til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>

Her har vi to av styrmennene på vakt.

 

 
Utkikk og rormann.  (Klikk et bilde for større).


Så har vi Safety Officer, som noen ganger er kombinert med Security Officer, og/eller Miljø Offiseren (Environmental Officer). Dette under-departementet står for all vedlikehold og trening av alt av brann og sikkerhetsutstyr på hele skipet. Et stort cruise skip har gjerne 2000 brannslukkings apparater, og 5-600 automatiske branndører, som skal følges opp. I tillegg har man livbåter og redningsflåter, samt redningsbåter (rescue boats),som også inneholder masser av utstyr, som skal vedlikeholdes. Det er et krav at ALLE som jobber på et skip skal ha en hvis trening i bruk av alt dette. Safety Officer organiserer denne treningen, som blir fordelt på flere andre junior offiserer. Safety Officer rapporterer til Staff Captain.

 


Her tester de en av skipets Rescue Boats.
 

Vi kommer dessverre ikke unna Security Officer, i disse dager. Da jeg begynte hadde vi en Security Officer, men han ble faset ut etter hvert, og det var så som så med denne type sikkerhet. Folk kunne komme helt opp på gangvegen noen ganger bare for å stille spørsmål osv. Dessverre ville senere terrorist angrep tvinge alle til å gjeninnføre dette departementet. Så i disse dager har alle skip slike offiserer som har hjelp av sikkerhets personell for å organisere gangvegen med metalldetektorene, eksplosivdetektorer, narkodetektorer, og andre sikkerhets relaterte jobber. Security Officer rapporterer til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>               
Det første her er av en vakt på gangvegen. Hva tror dere det andre er? Klikk bilde.

 

Hospitalet. Ja de som allerede har vert om bord på et cruise skip eller store ferger som seiler internasjonalt, har sikkert allerede observert at disse skipene har et hospital ombord. Hospitalet har, alt etter størrelsen på skipet (antall passasjerer og mannskaper) en eller flere leger og flere sykesøstre om bord. Spesielt på lange reiser over havet som kan ta en eller 2 uker, kan man ha alvorlige sykdommer, uhell, eller at folk rett og slett sovner inn for godt. Så man har også et likhus på skipet. Det varierer fra rederi til rederi, noen ganger tilhører Hospitalet til Hotell departementet, men ofte rapporterer Hospitalet også til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>
Her er Båsen og en tømrer i hospitalet for å hjelpe med noe. Nurse sjekker at det blir gjort riktig.
 

-Båtsmannen (Bosun, eller Boatswain) er en slags formann for alle matrosene og lettmatrosene (yngre og mindre erfaring) som man ser rundt omkring på skipet. De driver stort sett med vedlikehold av alle mulige arter, og spesielt rustfjerning, og maling. De er de som også er sjåførene på tenderbåtene (transport fra og til ankerplass) og mange av livbåtene og redningsbåtene. De er ofte sett vaske dekket her og der, og driver med vedlikehold av teakplankene og teak rekkverkene en ser overalt. De er i tanker langt nede i skipet. De er oppe i mastene langt over dekket, de er overalt, bortsett fra i maskinrommet. Disse folkene må ha en ufattelig multi-kunnskap om en hel rekke ting som de er involvert i. Båsen rapporterer også til Staff Captain.

 

 <VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830>
Meg og Båsen prater om noe som vi skal gjøre. En tømrer i sjappen sin, og et par matroser. Klikk bilde.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>  
Matros driver vedlikehold, på fortøyningsdekket, og bilde tatt på  et verft da vi var der med båten. klikk bilde.

 

Tømrere (carpenters), er en yrkesgruppe som stort sett tilhører Dekksdepartementet, men er noen ganger under teknisk. Avhengig av rederiet igjen. Disse folkene driver med alt som har med tepper, treverk, liming, linoleum, osv. De er altmulig folkene som kan reparere en sko, eller ødelagt bagasje for deg. De fikser et dørhåndtak eller en lås. De stort sett ganske kreative folk som bare er begrenset av hva de har av redskaper, når de skal fikse noe. En erfaren skipstømrer er gull vert for et skip, og kan ikke bli prisgitt nok. Rapporterer  normalt sett til Staff Captain.​

 

     
Tender båter, som brukes til frakt av alle, til og fra ankerplass. klikk bilde



OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ja det ikke alltid så glamorøst å være en Offiser på cruise. Mer enn bare hvite flotte uniformer, med gullstriper.

 

I siste del skal vi prate om det største departementet, nemlig Hotell Departementet, og alle de forskjellige yrkesgruppene en finner i det departementet.


 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

9 kommentarer

Mariann Sæther Tokle

14.06.2017 kl.11:33

Jeg er jo en cruiseidiot og skal avsted snart på nummer 14 og har vært innom mange deler av logistikken som hører med, guiding, servering på land, busser, legge inn cruise på hjemmeside og reise på cruise selvfølgelig :) Vi har vært nede på kjøkkenet før på et av skipene men nå når vi skal på Independence ahr vi meldt oss på en tur, som går både til vaskeri, broen og maskinrommet også, i tillegg til restaurant og kjøkken. De tar skyhøye priser for en sånn tur, 1200 kr for meg og gubben. gubben er jo interessert i maskinrommet, men det er vel ikke så mye man får se, han var sjømann et par år før han traff meg.

KAPTEIN SKUTELØS

14.06.2017 kl.13:06

Mariann Sæther Tokle: Hei der. Takker for kommentaren. 1200 for en tur rundt omkring i skipet virker dyrt ja. Nei det blir sikkert ikke maskinroms-tur, da mange av rederiene har stoppet dette, på grunn av faren for et eller annet lite uhell, med påfølgende søksmål, fra hovedsaklig amerikanske passasjerer. Når du snakker om Independence, så snakker du om Independence of the Seas, går jeg ut i fra. veldig mange skip tar de samme navnene.

Torunn

14.06.2017 kl.13:18

Det er på brua det (også) skjer!

Artig tekst og flotte bilder, du :)

KAPTEIN SKUTELØS

14.06.2017 kl.13:22

Torunn: Tusen takk for oppmuntrende kommentar. Joda, det skjer overalt, og noen ganger mye greier på bro, avhengig av område, og trafikk. hilsen Kai

Mariann Sæther Tokle

15.06.2017 kl.12:12

Ja, rccl, det er stort sett de vi reiser med, Celebrity liker vi best av rccl sine, men har hatt et par turer med ncl, blant annet det første i 1998, 12 dager på Ss Norway fra oslo, det var amazing, slitt gammelt skip, men det er jo en legende. Vi gikk til Frankrike blant annet og de gikk jo mann av huse for å se oss. Det var faktisk på Discovery her en dag fra da vi var i Queberon, for to småfly krasjet så det var et program om det. Det var jo masse småfly i luften, så etter det ble det flyforbud over skipet. Det var estimert 25000 på kaia i en av byene, husker ikke hvilken,

Det er tur ned til maskinrommet men jeg går ut fra at vi får ikke sett så mye der.

KAPTEIN SKUTELØS

15.06.2017 kl.12:28

Mariann Sæther Tokle: Mener å huske at da SS Norway ble kjøpt, og døpt om fra SS France, ble det mye bråk rundt det i Frankrike.

Mariann Sæther Tokle

15.06.2017 kl.14:02

Ja, ss France var et landemerke for franskmennene så det var derfor de gikk mann av huse for å se skipet. Jeg husker at året etter kom den til Åndalsnes og vi kjørte ut med bil og tok i mot henne og da var det ei fra Frankrike som var så begeistret fordi hun kunne se den passere hjemme hos henne og vi frydet jo oss da at vi hadde faktisk vært ombord. Vi gikk ut fra oslo i nydelig solskinn, det var vårt første cruise som familie og det var helt fantastisk, det var et se og hør cruise, de hadde 25 års jubileum, så skipet var spekket av alt av norsk underholdning, fra tande p,til rune larsen, vi hadde dde konsert på dekk, terje tysland, Tore skoglund hadde rorbu, det var fantastisk. Og maten i spisesalen var den beste vi har hatt på noe cruise. Ungene var 11 og 13 og siden har de også vært hekta. Gubben trodde han skulle stå 12 dager ved ripa og drikke øl, han trodde det var slik cruise var, men han ble omvendt på den turen, tror han aldri har kost seg slik på noe ferie. Så i dag er det en måned til vi drar for 14. gang :)

KAPTEIN SKUTELØS

15.06.2017 kl.21:03

Mariann Sæther Tokle: Husker den ufattelige armadaen med båter som ventet skipet i Oslofjorden.

Mariann Sæther Tokle

17.06.2017 kl.11:01

Ja, det var helt fantastisk å stå der med en paraplydrink i hånda og vite at man var ute på sitt mest herlige eventyr, strålende sol og fint utover Oslofjorden. Turen inn gjennom slusene til Amsterdam med ddekonsert på dekk, var også et flott minne. :)

Skriv en ny kommentar

, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. PS. Ufattelig overasket og skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.

Flag Counter
hits