Cruise

Brutalt vær på havet.


Litt vind, før det blir brutalt.
 

I del 1 snakket jeg om hvordan det kunne være å jobbe om bord på et skip, og spesielt på et cruise skip, hvis det blir veldig dårlig vær ute på havet. Noe som så klart innvirker på skip, mannskap, og ikke minst passasjerene. Og jeg snakket om hvordan det er som mannskap når drittværet slår til.

Noen ganger, er det så dårlig vær, at skipet rett og slett får skader av bølgene, og de brutale bevegelsene i havet. Dette kan være alt fra en rute her og der, til store skader på skrog eller overbygg. Eller bare møbler og slikt. Så lenge en ikke får skader på folk, er det ikke noe å bli nervøs for. Selv om det kan være en meget skremmende opplevelse på både passasjerer og mannskaper.

 


Mannskaper må støtte seg i bølgene.
 

Jeg nevnte Stewardessene (rom-personalet) i del 1, om hvordan de kan ha det når det er dårlig vær. Men det er ikke akkurat lett for Kelnere og byssemannskapene heller. For de må jobbe også, siden det alltid er mange passasjerer som ikke bryr seg om at det er litt rufsete vær ute. Og noen blir bare aldri syk, enkelt og greit. Og disse passasjerene fortjener den service'en som de har betalt for. Og som jeg allerede har nevnt, mannskapene på et skip får en utrolig lojalitet til hverandre, så de vil ikke legge mer byrde på sine kollegaer, så de prøver så godt de kan å gjøre sin jobb. Det er utrolig å observere mange av mine kollegaer i Hotell departementet når det er dårlig vær. De står på til de er alt for syk til å jobbe mer.

 

      
Butikken ombord, og ute på dekket. Klikk bilde

 

Klart, det blir noen små uhell her og der fra mannskapene når de skal jobbe i dårlig vær. En del ting blir droppet på dørken, og mistet under servering. Noe som er litt flaut for den det gjelder der og da. Men ingen erter dem for det, for vi alle vet at de gjør så godt de kan, så en ser heller litt humoristisk på det, for å gjøre det litt mindre flaut. Passasjerer og mannskaper får liksom en slags ekstra forbindelse med hverandre. Noe positivt i den litt vanskelige situasjonen.

 

 


Like før det smeller.
 

En liten historie igjen;

Vi var på veg til Sydney fra Brisbane, på Australias østkyst. Og ut av ingenting ble det dårlig vær, som det kan bli på havet. Det blåste opp kraftig, uten forvarsel. Og igjen måtte vi legge oss på været med minst mulig styrefart, opp i mot bølgene, som så ut til og bare vokse og vokse. Og gjett om de gjorde! De vokste seg høyere og høyere.

Denne gangen var det midt på dagen, med sol og sommer, intet regn. En nydelig dag på øst kysten av Australia. Men med voldsomme bølger som vokste. Et merkelig, brutalt, men også på en rar måte, pent syn. For bølgene foran oss var helt nydelige blå, som om det var et bilde, som beveget seg. Og skipet opp og ned i de store mørkeblå fargede bølgedalene som et leketøy i et badekar.

Plutselig traff vi en bølge skeivt, som vi viste ville skje før eller siden. BANG,,,,sa det, og hele skipet ristet som om noen hold det i neven å ristet det som en liten leke. Hater når det skjer, for vi vet med en gang at det har blitt noen ødeleggelser, og vi må ut i skipet for å sjekke fort som bare det, mens vi blir kastet rundt som en filledokke på havet. Standard prosedyrer når en treffer en stor bølge skeivt. Ikke noe redsel, men litt stress for en liten stund, før vi har fått den hele oversikten.

En del ting og tang hadde falt ned fra hyller og skap, rundt omkring og blitt ødelagt. No problem. Det skjer. Men en stor ting hadde blitt ødelagt, og det var boblebadet som vi hadde på fordekket, som selvfølgelig hadde blitt stengt av for ferdsel, for alle. Det hadde rett og slett blitt revet av festene sine, kastet opp i luften, og ned på dekket igjen med et brak. Med det resultatet at det ble knust til pinneved. Helt utrolig! Det var store teak (treverk) deler fra boblebadet overalt på fordekket, som ble kastet frem og tilbake når skipet beveget seg og mer vann traff kom over baugen. Noe måtte gjøres!

Det ble bestemt at en skulle sakke av på farten til absolutt minste styrefart, og noen av oss, meg selv, Båtsmannen, en senior offiser, og noen matroser, skulle gå fram og ta vekk alle restene, før de begynte å fly i vinden, og treffe skipet og spesielt vinduene på bro. Så vi gikk fram og begynte, mens skipet fremdeles beveget seg opp og ned. Vi samlet sammen vrakdelene og transporterte dem inn bak en ståldør, inne i skipet. Sakte, meget sakte og forsiktig, for ikke skade oss selv.

Da jeg er ute på dekket igjen og plukker opp en annen bit, ser jeg i øyekroken at noen løper og jeg hører han roper ett eller annet. Jeg snur meg og ser senior offiseren sprinte mot ståldøren som leder inn fra dekket. Jeg snur meg for å se hva han løper i fra, og jeg ser opp. Og jeg ser rett inn i en blågrønn vegg av vann som er i ferd med å brekke over baugen og inn på dekket jeg befant meg på. HELVETE!! Jeg husker jeg krøket meg ned, holdt fast i noe, lukket øynene, og jeg tenkte........ jaja dett var dett for meg. Og SVUSJJJJJJ sa det da vannet traff dekket foran meg, fosset innover dekket, og utrolig nok «bare» sjøsprøyt traff over meg. Jeg kjente det varme vannet, og det føltes som om jeg hadde gått inn i en varm dusj med alle klærne på. Ufattelig flaks! Helt utrolig flaks!

Skipet slakket farten enda mer ned, og vi som var igjen forut, samlet de siste vrakdelene, fort som bare det, sperret ståldøren, og gikk opp på bro for å si at vi alle var ok. Der var det en stresset stemning, da flere var sikker på at vi som var fremme på dekket hadde blitt skadet på et vis. En kunne føle stemningen på bro, og den deilige følelsen som oppsto da en ble klar over at absolutt ingen hadde fått en eneste skade, bortsett fra at vi var våte. En opplevelse som sitter i meg resten av livet. En lærdom for alle om hvordan en skal gjøre det i ettertid.

 


Maskin Sjefen sjekker skadeomfanget på boblebadet. Treverket som kledde rundt boblebadet, er borte.
 

Så der har en det. Det kan bli brutalt på havet for cruise skip også. Men det er sjeldent at det er så brutalt. For stort sett er det deilige late dager for passasjerene, og mange nye spennende havner for de yngste mannskapene.

 

 

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #uvær

 

Når det er dårlig vær på havet del 1 av 2.


Når vi ser dette, da jeg tok bildet, vet vi hva som kommer.
 

Jeg har i årenes løp blitt spurt mange ganger om hvordan det er om bord på et cruise skip hvis det blir dårlig vær på havet. Vell, som jeg alltid sier, det kommer litt an på størrelsen på skipet og hvor dårlig vær det er. Men uansett vil en merke dårlig vær på en eller annen måte. Det være seg i form av bare litt sakte rulling, eller rolig stamping. Noe som stort sett får de fleste til å sove bedre. Eller til de mest brutale bevegelsene, som virker som om en blir kastet til alle kanter og må holde seg fast. Noe som får folk til å bli syk eller kanskje litt redd. Uansett, så virker været inn på en eller annen måte på skipet og sjeler som er om bord.

 


Liksom ingen tvil at det blir vind da jeg tok bilde.
 

En ting er sikkert, hvis det er skikkelig dårlig vær på havet, er det også masser av mannskaper som er sjøsyke. Ikke bare passasjerene. Det kan være fra helt til utslått og uten energi, spying i ett sett, til lett kvalm. For det er lett å glemme at det er ganske lang tid mellom hver gang et cruise skip opplever skikkelig dårlig vær, siden de normalt sett opererer i områder der folk vil ha en fredfylt (værmessig) cruise. Dette vil selvfølgelig virke inn på service nivået om bord, siden det vil bli færre mannskaper på jobb.

Heldigvis så har de aller fleste passasjerene stor forståelse på at mannskapene også kan bli sjøsyke. Og hvis mannskapene er sjøsyke, ja så er også passasjerene det. Men uansett, the show must go on, og alle og enhver som kan, må jobbe som vanlig. Noe spesielt mannskapene vet veldig godt, siden en ikke vil legge ekstra byrde på sine kollegaer. Så vi som er eldre mannskaper, vi vil da gjerne fortelle våre yngre kollegaer om hva de skal unngå å spise eller drikke, og andre tips, for å prøve å unngå å bli mer syk. Det er faktisk noen enkle ting man kan gjøre for å redusere risken for å bli sjøsyk.

 

  
Litt ødeleggelser skjer dessverre. Klikk bilde.

 

Husker flere ganger, når det var litt rufsete, og jeg jobbet på et luksus cruise skip av den mindre typen. Stewardessene (rom-personalet) vil fikse passasjer lugarene minst 2 ganger i døgnet, og de står i korridorene om morgenen til passasjerene kommer ut, for så starte det først skiftet. Passasjerene vil som mange vet, plassere et «make up room» (eller liknende) skilt på dørhåndtaket. Som er tegnet på at stewardessene kan låse seg inn å begynne. Men noen ganger føler passasjerene seg litt «utenfor», så de kommer ikke ut. De har fremdeles «do not disturb» skiltet hengene. Noe som gjør at stewardessene må vente. Og vente de gjør, askegrå i ansiktet. Der står de som tinnsoldater, uvel, og syk. Men der står de, og venter og venter. Snakk om lojale soldater. Tøffe jenter!

 

     
Kveldens underholdning ble kansellert.Klikk bilde

 

Noen ganger kan været bli så brutalt dårlig, som en del bilder her viser, at vi rett og slett bare må «ligge på været» som det heter, til det har roet seg ned. Så en ligger og bare styrer med lav fart rett opp i mor bølgene for å få minst mulig effekt fra været på skipet. Dette er en utrolig trettendes periode for de som er på vakt i de tre departementene. For de får ikke sove på frivakten på grunn av været, og de har svare strev med og enten holde seg frisk, eller gjøre jobben sin i drittværet. Slitsomt. Meget slitsomt.

Noen ganger, er det så dårlig vær, at skipet rett og slett får skader av bølgene, og de brutale bevegelsene i havet. Dette kan være alt fra en rute her og der, til store skader på skrog eller overbygg. Eller bare møbler og slikt. Så lenge en ikke får skader på folk, er det ikke noe å bli nervøs for. Selv om det kan være en meget skremmende opplevelse på både passasjerer og mannskaper.

 


Tror jeg skipper treningen i dag.
 

En liten historie:

Jeg husker en høst da vi var i ferd med å seile fra Europa til Canada, via Island, for å reposisjonere til Karibien, siden sommersesongen var ferdig i Europa. Vi fikk meget dårlig vær. Meget dårlig. Så vi måtte bare legge oss på været, som nevnt lengre oppe i Bloggen, og ha minst mulig styrefart opp i mot de store bølgene. Det var et stort stormsystem som vi ikke kunne unngå, da det strak seg over 20-30 mil, og vi kunne ikke seile fra det, så vi måtte møte det «head on».

Jeg var vakthavende styrmann på bro, og hadde 04-08 vakten (om morgenen). Det var bekmørkt ute, og det regnet og ulte fra den sterke vinden. Og vi merket hver gang baugen traff en stor bølge, siden hele skipet ristet, og deretter traff en del av vannet rutene på bro. Vi bøyde oss ned hver gang, i tilfelle rutene skulle komme inn. For de hadde faktisk blitt slått i stykker en del år tidligere (jeg var ikke ombord da). Ingen av oss sa et ord. Jeg stirret på radarskjermen for å se etter trafikk, og begge utkikkene stirret intenst ut i mørket for å se etter lys fra mindre båter, som ikke ville bli plukket opp på radaren.

Dette fortsatte i flere timer, og plutselig kom Kapteinen på bro, han ikke hadde klart å få sove. Han bladde i de siste værmeldingene vi hadde fått inn på faks (ikke internet ombord på da). Og sjekket kartene for å kalkulere hvor lang tid det ville ta, før det endelig roet seg ned. Så stilte han seg opp ved siden av meg, foran den andre radaren, for det var håndtak på siden av dem, som vi holdt oss fast i. Ikke et ord ble sagt, og vi begge glodde på skjermene, og bøyde oss ned hver gang skipet ristet, og den påfølgende sjøsprøyten traff vinduene. Fremdeles helt mørkt ute. Dette pågikk de neste timene, til det endelig begynte å lysne av dag. Da begynte vi å skimte bølgene mer og mer, og snart så vi de tydelig. De var enorme! Svære tunge bølger som tårnet seg opp foran skipet, med dype bølgedaler som vi styrte inn i. Alle på bro bare glodde, nesten hypnotisert på de digre bølgene som tårnet seg opp, igjen og igjen.

Og plutselig brøt Kapteinen stillheten, og han sa noe som jeg aldri senere i mitt liv vil glemme. Han sa..»Det er nesten som jeg håper at det var fremdeles mørkt ute». Og min reaksjon? Jeg begynte å le høyt, nesten hysterisk. For han sa AKKURAT DET som jeg hadde stått og tenkt på. Jeg lo og lo, og skipperen begynte å flire selv. Deilig å få den spenningen ut av kroppen. Så roet det seg ned en time senere, og vi alle kunne slappe av.

 

 


Ståldøren på dekket forut ble faktisk slått inn av bølgene.
 

 

Litt mer om dårlig vær i del 2.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #uvær

 

Forskjellige Hotell jobber på et cruise skip.


Flott hotell, ikke sant?
 

I del 1 og 2 snakket jeg om Teknisk departement og Dekk departementet, som er 2 av de 3 hoved departementene ombord på et cruise skip. Denne delen skal vi snakke det tredje departementet. Det absolutt største departementet.

Hotell departementet.


Laurent fra Frankrike. Meget bra Hotell Manager.

Som sagt, dette er det absolutt største departementet på et cruise skip, og ingen overraskelse der tror jeg, siden de fleste kan forestille seg et stort hotell og hva det innebærer. Som de to andre departementene, har også Hotell departementet flere under departementer (sub-deps). Hotell departementet er ledet av Hotell Manager, eller Direktør (general manager). Mange navn, avhengig av rederiet. Hotell Manager sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, service, mat og drikke, planlegging av fremtidige cruise og service, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 

<VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830> 
Bar Manager, Housekeeper, og Cruise Director. Klikk et bilde.

 


 
Rom personell ute på dekk for litt utsikt, Restaurant personell, Bar personell. Klikk et bilde.

 

Hotell departementet har som mange sikkert allerede vet et Bar departement (Bar manager) med alle sine bartendere og barkelnere, og de som driver og tar seg av passasjerene ved bassengene (håndklær, strandmadrasser, osv).  Det er Housekeeping (Oldfruen) med alle rompersonalet (Stewardesses/stewards), utilities som er generelle hjelpere som driver med støvsuging, polering av rekkverk osv, og vaskeriene som noen ganger består av et for passasjerer og et for mannskapene.  Det er selvfølgelig aller Restaurantene og noen ganger små bistroer, med sine Hovmestere, kelnere, vin kelnere, og løpere (runners).

 


Det jobbes ikke bare på selve skipet når en er kelner eller bartender. 
 

En har Byssen (kjøkkenet) med sin Chef De Cuisine og alle de forskjellige kokkene som har spesielle oppgaver, de forskjellige bakerne, og hjelpekokker, og ikke glemme de viktige oppvaskerne. Proviantering med sin Provisions master og sine folk, som står for organisering og innkjøp av voldsomme menger av mat og drikke i alle varianter. Det er som regel en Food & Beverage master som er en slags Hotell sjefens nummer to og overser mye av dette. En må ikke glemme at en også har en gruppe som  tar seg av alt av avfall. Noen ganger kalt Garbage Manager, eller noe liknende. En meget viktig stilling, som alle respekterer, da skipet stopper opp hvis denne jobben ikke er gjort bra.

 

  
Byssepersonell i alle former, i mange forskjellige store og små bysser, på samme skipet. Klikk bilde.
 

  
Samme som med kelnere/bartendere, så jobbes det både inne, og ute. Klikk bilde.

 

En har Cruise Director med sine underholdere og skipets band og andre musikere, samt mange gjeste artister som er om bord for bare en kort stund om gangen. Cruise direktørens folk er også ansvarlig for å organisere spill og leker for store og små. Samt organisere alle de forskjellige leksjonene (guest lectorers) som er tilgjengelig for passasjerene. Rett og sett alt av aktiviteter som skjer på skipet.

 

  
Entertainment (underholdning).  Klikk bilde.

En har selvfølgelig mindre deler av Hotell departementet som frisørene, massasje, eller neglebehandling og Spa (helse senteret om bord), eller reisebyrået om bord der en kan melde seg på forskjellige turer som skipet organiserer i hver havn, eller booke fremtidige cruise. Så har man butikkene om bord med sine standard varer (toalett greier), tax free varer, eller gjenstander fra de forskjellige stedene en besøker med skipet.  

 


  
Spa, Housekeeping, og Galley crew, teambilder. klikk bilde

 

 

  
Spa personell, Kelner med champagne, Hotell sjefen (sittende) og meg selv.  Klikk et bilde.


En har alle purserene. Som er normalt sett delt inn i 3 grupper. Den første typen tar seg av passasjerene og økonomien til skipet. De tar seg av klareringen (tollere og passkontroll) når skipet kommer til et nytt land. De har kontroll på alle passasjerene på sine lister der navn adresse passnummer osv er skrevet ned. De er bindeleddet mellom skipet og havnene. Den andre gruppen er Crew purserene, som tar seg av alt som har med mannskapene å gjøre. Det vere seg av og på mønstring, registrering av forskjellige obligatoriske sertifikater som de forskjellige yrkesgruppene om bord må ha med seg. Helseerklæringene som alle på et skip må ha. Økonomien angående alt av ansatte om bord. Crew Purseren er bindeleddet mellom rederiets personalkontor og skipet. Så har vi de i resepsjonen, som jobber enten dag eller natt. Disse folkene er noen ganger nesten i en skyttergrav hvis ting ikke går etter planen og passasjerene har mye å klage på. Disse trenger tykk hud. En noen ganger knallhard jobb.

 

   
Purserene, og resepsjonister. klikk bilde.


 

 <VLUU L830 / Samsung L830> 
Noen venter på passasjerene som returnerer fra en tur. Tur personell. Utility personell. klikk bilde


Som en kan se, det er en utrolig samling av forskjellige typer jobber i dette departementet også, og når en regner med de to andre departementene så er det fantastisk hvor mange forskjellige yrker som er representert på et cruise skip. Og jeg har sikkert glemt et par av jobbene. Ikke rart en ser på seg selv som en liten by..........på kjøl.

 


Og her har vi de forskjellige store og små departementene samlet.....bortsett fra de som har vakt.
 

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

 

Jobber på et cruise skip. Del 2 av 3


Vakkert hotell lagt på en kjøl.
 

I del 1 snakket jeg om Teknisk departement, som er et av de 3 hoved departementene ombord på et cruise skip. Denne delen skal vi snakke litt om et annet departement. Dekk departementet.

 


En av de beste Kapteinene jeg har hatt gleden av å jobbe med.
 

Dekk Departementet og Kapteinen.


Et artig oppstillings bilde som viser tverrsnittet av Dekk departementet. Jeg som Staff Captain sitter i midten, i rullestolen.
 

Dekk departementet er det departementet der en har alle matrosene og Navigatørene. Skipets Kaptein kommer opprinnelig fra dette departementet, og kom opp gjennom rekkene av Styrmenn, til Safety Officer, Staff Captain (eller overstyrmann), før han fikk kommandoen for skipet, og dermed er han ikke lengre en del av dette departementet, men sitter på toppen av pyramiden med 3 departements sjefer som rapporterer til ham. Kapteinen selv er ifølge maritim lov Rederiets representant ombord. Sjefen for Dekk Departementet er ledet av Staff Captain (noen ganger Overstyrmannen). Staffen, som han ofte blir kalt, sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, vedlikeholdsrutiner og planlegging, og innkjøp av reservedeler osv, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Her er jeg, trøtt i trynet,en morgen.
 

Dekk departementet har sine under departementer med sine sjefer/managers, som rapporterer til Staff Captain, eller Staffie som han (eller hun) også blir kalt. Navigatørene på bro er et slikt underdepartement, der en har de forskjellige styrmennene, kvartermestrene (spesielt gode rormenn), og utkikker. Nav Off er sjefen her, og han eller hun er den som legger ut alt av kurser i kartene som vi skal seile de neste dager og uker. Dette vil så klart Kapteinen sjekke senere, før vi seiler, så en vet at det er trykt. Nav (Navigations) Off rapporterer til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>

Her har vi to av styrmennene på vakt.

 

 
Utkikk og rormann.  (Klikk et bilde for større).


Så har vi Safety Officer, som noen ganger er kombinert med Security Officer, og/eller Miljø Offiseren (Environmental Officer). Dette under-departementet står for all vedlikehold og trening av alt av brann og sikkerhetsutstyr på hele skipet. Et stort cruise skip har gjerne 2000 brannslukkings apparater, og 5-600 automatiske branndører, som skal følges opp. I tillegg har man livbåter og redningsflåter, samt redningsbåter (rescue boats),som også inneholder masser av utstyr, som skal vedlikeholdes. Det er et krav at ALLE som jobber på et skip skal ha en hvis trening i bruk av alt dette. Safety Officer organiserer denne treningen, som blir fordelt på flere andre junior offiserer. Safety Officer rapporterer til Staff Captain.

 


Her tester de en av skipets Rescue Boats.
 

Vi kommer dessverre ikke unna Security Officer, i disse dager. Da jeg begynte hadde vi en Security Officer, men han ble faset ut etter hvert, og det var så som så med denne type sikkerhet. Folk kunne komme helt opp på gangvegen noen ganger bare for å stille spørsmål osv. Dessverre ville senere terrorist angrep tvinge alle til å gjeninnføre dette departementet. Så i disse dager har alle skip slike offiserer som har hjelp av sikkerhets personell for å organisere gangvegen med metalldetektorene, eksplosivdetektorer, narkodetektorer, og andre sikkerhets relaterte jobber. Security Officer rapporterer til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>               
Det første her er av en vakt på gangvegen. Hva tror dere det andre er? Klikk bilde.

 

Hospitalet. Ja de som allerede har vert om bord på et cruise skip eller store ferger som seiler internasjonalt, har sikkert allerede observert at disse skipene har et hospital ombord. Hospitalet har, alt etter størrelsen på skipet (antall passasjerer og mannskaper) en eller flere leger og flere sykesøstre om bord. Spesielt på lange reiser over havet som kan ta en eller 2 uker, kan man ha alvorlige sykdommer, uhell, eller at folk rett og slett sovner inn for godt. Så man har også et likhus på skipet. Det varierer fra rederi til rederi, noen ganger tilhører Hospitalet til Hotell departementet, men ofte rapporterer Hospitalet også til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>
Her er Båsen og en tømrer i hospitalet for å hjelpe med noe. Nurse sjekker at det blir gjort riktig.
 

-Båtsmannen (Bosun, eller Boatswain) er en slags formann for alle matrosene og lettmatrosene (yngre og mindre erfaring) som man ser rundt omkring på skipet. De driver stort sett med vedlikehold av alle mulige arter, og spesielt rustfjerning, og maling. De er de som også er sjåførene på tenderbåtene (transport fra og til ankerplass) og mange av livbåtene og redningsbåtene. De er ofte sett vaske dekket her og der, og driver med vedlikehold av teakplankene og teak rekkverkene en ser overalt. De er i tanker langt nede i skipet. De er oppe i mastene langt over dekket, de er overalt, bortsett fra i maskinrommet. Disse folkene må ha en ufattelig multi-kunnskap om en hel rekke ting som de er involvert i. Båsen rapporterer også til Staff Captain.

 

 <VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830>
Meg og Båsen prater om noe som vi skal gjøre. En tømrer i sjappen sin, og et par matroser. Klikk bilde.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>  
Matros driver vedlikehold, på fortøyningsdekket, og bilde tatt på  et verft da vi var der med båten. klikk bilde.

 

Tømrere (carpenters), er en yrkesgruppe som stort sett tilhører Dekksdepartementet, men er noen ganger under teknisk. Avhengig av rederiet igjen. Disse folkene driver med alt som har med tepper, treverk, liming, linoleum, osv. De er altmulig folkene som kan reparere en sko, eller ødelagt bagasje for deg. De fikser et dørhåndtak eller en lås. De stort sett ganske kreative folk som bare er begrenset av hva de har av redskaper, når de skal fikse noe. En erfaren skipstømrer er gull vert for et skip, og kan ikke bli prisgitt nok. Rapporterer  normalt sett til Staff Captain.​

 

     
Tender båter, som brukes til frakt av alle, til og fra ankerplass. klikk bilde



OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ja det ikke alltid så glamorøst å være en Offiser på cruise. Mer enn bare hvite flotte uniformer, med gullstriper.

 

I siste del skal vi prate om det største departementet, nemlig Hotell Departementet, og alle de forskjellige yrkesgruppene en finner i det departementet.


 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

Forskjellige jobber ombord på cruise skipet. Del 1 av 3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fortøyd i Montenegro.
 

Ja nå har jeg unnagjort flere innlegg som handler om jobben min på et cruise skip, og alle de forskjellige stedene rundt omkring på kloden jobben har brakt meg. Jeg tenkte jeg nå skulle lage et innlegg om hvilke jobber man faktisk kan ha på et cruise skip. Og det er mange det. Det finnes knapt noen arbeidsplass på jorden hvor det er så mange forskjellige typer arbeid samlet på et sted, som på et cruise skip.

 


Hotell på kjøl.
 

Det første man må huske, er at et cruise skip er et hotell, eller resort, som er lagt på en kjøl........et skip. Dette gjør at en har mye flere jobber enn hva en vil normalt ha på et hotell, eller resort (eller strand hotell). Så en deler alle arbeiderne, eller mannskapene, inn i 3 departementer. Nemlig Dekk departementet, Maskin (eller Teknisk) departementet, og det aller største som er Hotell departementet. I tillegg har man som regel noen som er om bord for korte perioder for å enten drive service og vedlikehold på utstyr til alle departementene, også har man noen ganger gjesteartister som egentlig ikke tilhører skipet. De siste er gjerne inn under Hotell departementet når de er om bord.

 


Vi mottar litt forsyninger før vi seiler videre til neste sted.
 

Så la oss snakke om de 3 hoved departementene om bord på et cruise skip. Hvis noen leser dette og jobber på et cruise  skip så beklager jeg hvis jeg i skrivende stund har glemt noen stillinger, da det er så mange forskjellige jobber en kan ha. Og spesielt i det største departementet, og det forandrer seg også litt fra rederi til rederi, og type/størrelse på skipet også.

 


Et innblikk i de forskjellige jobbene ombord. Bildet tatt i sjøen, de fleste enten sover (frivakt) eller er på jobb.Jeg er i midten, bak den blonde maskinisten.
 

Maskin Departementet.

La oss begynne med Maskin departementet, eller Teknisk departement. Dette departementet er ansvarlig for maskineri (ikke overraskende), Elektro, Ventilasjon, alt av rør som inneholder drikkevann, kloakk, avløpsvann, dusjvann, drivstoff, osv, osv. Dette er også departementet som driver vedlikehold på teknisk utstyr i alle tre departementene. Og sjefen for dette departementet er Maskin Sjefen (Chief  Engineer). Han (eller hun) blir ofte kalt for bare «Chief'en». Chiefen sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, vedlikeholdsrutiner og planlegging, og innkjøp av reservedeler osv, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 


Maskin kontrollrom. Vakthavende maskin offiserer, og et par av maskingutta (motormenn).
 

Som de andre departementene har Maskin departementet også under-departementer (sub departments), med sine sjefer (managere) som rapporterer til Chief'en. Staff Chief Engineer (noen ganger 1. Maskinist) tar seg av alle maskinistene, smørere, sveisere, rørleggere, motormenn, osv. Sjefs Elektrikeren er sjef for alle elektrikerne og noen ganger ventilasjons og frysemaskinistene om bord, da det er mye som går på strøm og det er utrolig mange kjøleskap og store frysere.

 
Chiefen og Trikkeren (sjefs elektriker). Klikk for større bilde.

 


Rutine vedlikehold på en av maskinene.
 

I tillegg kan man nevne at ofte har dette departementet ansvar for alt av IT (datautstyr), pumper og rør for å holde boblebadene og svømmebassengene i drift. De er ansvarlig for at utstyret som tilfører klor til drikkevannet er i orden. De har gjerne ansvaret for at mye av underholdnings utstyret er oppe å kjøre, osv, osv.  Er det teknisk, er som regel dette departementet involvert på en eller annen måte. Ja til og med batterier kommer som regel fra dette departementet, via det tekniske lageret ombord.​

 

 
Staff Chief og Environmental Officer. Klikk bilde.

 

Neste del snakker vi om Dekk departementet.

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

Julen startet i Hong Kong


Ikke lett å ta kvalitetsbilder når en er en amatør fotograf i 1995 med et godt gammelt film kamera..


 

Ja da var vi her, i Hong Kong. Det såkalte Julecruiset skulle begynne i denne havnen. Og vi skulle snu her (turn around port) og seile samme vegen helt tilbake til Singapore igjen. Noe som vi mannskapet gledet oss til allerede, siden vi ikke hadde fått alt for mye tid i hver eneste havn. Vi var jo her for å jobbe også.

 

 


Bevegelser i havnen. Sorry dårlig kvalitet.


 

Tenkte jeg skulle vie dette innlegget il stort sett bilder, som viser hvordan jeg opplevde Hong Kong første gangen jeg kom hit.

 


Julehilsen.


 


Julekort bilde.


 

Som sagt, Endel bilder er ikke av noe god kvalitet da jeg tok disse bildene i Desember 1995. Uten stativ, i mørket.

 


Flotte farger.



Mye lyspærer på.
 


Meget imponerende i mørket.
 

 Ja,  så  var det jul og nyttår ombord, for første gang.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #kina #hongkong

Da var det Hong Kong neste.


Snart på veg fra Halong Bay. Kornete bilde siden det begynner å bli en stund siden det ble tatt.
 

Etter at vi hadde vert i Halong Bay, var vi altså ferdige med Sør-Øst Asia, som hadde inkludert Singapore, Thailand, Kambodsja, og Vietnam, for oss. Og turen gikk nå videre til Kina, og Hong Kong. Et sted som også var helt ny for meg. Ok, de siste 20 stedene vi hadde besøkt, var jo helt nye for meg, siden jeg aldri hadde vert på disse kanter av verden i hele mitt liv. Spennende greier. Utrolig spennende greier.

 


Fra Nord Vietnam til Hong Kong, via Hainan stredet.
 

Først skulle vi ha en såkalt sjø-dag, som er en hel dag med transitt i havet. Noe som vi styrmenn alltid liker, for vi kan gjøre mye vedlikehold uten at en blir avbrutt av ankomst og avgangs rutiner, som tar opp mye tid i begge ender av dagen. Sjø-dager er normalt sett litt mindre stressende enn havnedager.

 


Blåser litt friskt noen ganger i Desember i Sør Kina Havet.
 

Turen gikk langs Kina kysten, og gjennom Hainan stredet, mellom fastlandet og øya Hainan, som hadde ganske så mye trafikk. Dette skapte en litt anderledes sjø-dag likevel, da vi var doblet opp på bro hele dagen, med en styrmann, 2 utkikker, en rormann, samt en senior offiser (Kaptein eller Staff Captain).

 

 
Ekstra utkikk og rormann. Klikk bilde for større.

 


Odd Jarle driver med noen rettelser. Som det er tid til i sjøen.

 


Maskinsjefen sjøl, Sven fra Hønefoss, hadde kommet opp på bro for en kopp kaffe.


Så var det langs Kina kysten igjen og mot Hong Kong. Et spesielt sted, med mye historie. Ufattelig skips trafikk, med små og store skip overalt. Og en kunne lett se at de hadde begynt å bygge i høyden, med mye høyblokker, da det var trangt om plassen. Husker at det ofte var mye dis om morgenen i denne delen av verden.

 


Så var det nesten ankomst Hong Kong, i morgendisen.

 


Her fiskes det midt i havnebassenget. En tradisjonell båt i bakgrunnen.

 


Det bygges i høyden. Legg merke til at de som bor på toppen ikke alltid har bra utsikt.

 


Blokker, blokker og mer blokker.

En annen spesiell ting som også ville skje,var faktisk at jeg skulle få tilbringe jul og nyttår ombord på skipet. Noe som jeg var vant til fra marinen, men ikke på denne måten. Laaaaaaangt hjemmefra, og med en masser av andre nasjonaliteter ombord. Hong Kong hadde gjort klart voldsomt med lys på bygningene, i skikkelig stil.


Nesten fortøyd.
 

 Neste.............. noen flere julebilder av Hong Kong.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #kina #hongkong

Verdensberømte Halong Bay, Vietnam.


Halong Bay, nord i Vietnam.
 

Så var turen kommet til den verdensberømte Halong Bay, eller Ha Long Bay, som ligger nord i Vietnam. En bukt med noen helt utrolige små og store fjellformasjoner som kommer rett opp av vannet. Rundt 2000 små øyer og holmer. Et sted som er på UNESCO sin liste, og som også ble gjort berømt av filmer som James Bond, Kong: Skull Island (2017), Pan (2015), og ikke minst den klassiske filmen Indochine. Et sted som BARE MÅ oppleves, hvis en er på de kanter av verden.

 


Så en kan plassere det på kartet.


 


Masse øyer.
 

Dette stedet er så utrolig spesielt, så jeg har tenkt å legge inn ganske mange bilder herfra for alle , så en kan virkelig kan få et innblikk i hvordan det ser ut der.

 


Noen sitter allerede i boblebadet vi hadde forut, tidlig om morgenen.
 

 


De forskjellige øyene dukker opp i morgendisen.

 

En kommer som regel til dette stedet rundt 5 om morgenen for å plukke opp los. Og en trenger virkelig los her, for kartene som vi utlendingene har tilgjengelig er basert på informasjon som franskmennene samlet helt tilbake til 1950-tallet. Og det gjør at å bruke kartene når en er mellom holmer og skjær, er rett og slett livsfarlig. Så de lokale Losene vet hvor vi skal seile for å komme oss lengre inn i bukten.

 


En labyrint.
 


Avhengig av los.
 

Med en gang vi er ankret opp, rundt 9-10 tiden om morgenen, begynner vi å få lokale turbåter langs skutesiden, så vi kan starte å få passasjerene av, for dagsturene sine. Dette er et logistisk mareritt, da omtrent ingen snakker et ord engelsk her, og ingen av oss snakker eller forstår et ord Vietnamesisk. Så vi er helt avhengig av den lokale skipsagenten, og de lokale turoperatørene for å få dette til å gå opp.

 


En typisk turbåt i dette området.

Men det går som regel bra. For Vietnameserne har etter tusen av år med hardt liv, og masser av kriger med naboene (spesielt Kina, som de hater), Frankrike (koloniherrer), og ikke minst den berømte "Vietnam krigen", lært å improvisere og bli veldig nøkterne mennesker. De klarer alt, på sin noen ganger litt spesielle måte kanskje. Men vi alle er vel litt spesielle, på vår egen måte.

 


Forskjellige aktiviteter.
 

Som regel ligger alle cruise skipene minst en natt i dette området, da det er utrolig mye kultur og naturopplevelser en vil at passasjerene skal kunne oppleve. Og en ligger som regel til ankers, da det ikke er alt for mye kaiplass til alle de besøkende skipene. Bortsett fra en container havn som ikke alltid er ledig i småbyen Hon Gai, som er innerst i bukten.

 


Snart mørkt.
 


Småbyen/havnen Hon Gai.
 


Standard husbåt.
 


En bruker det man har.
 

Når en først er her, er det også mange av mannskapene som bruker anledningen til å dra på en halv dags tur (må jo jobbe litt også), for alle vil så gjerne ta del i denne flotte naturopplevelsen.

 


Spesielt. 
 


Meget spesielt hull under en av øyene som er formet  som et lite cruise skip.
 

Igjen, må bare gjenta at hvis en er på disse kanter av verden, så er det nesten obligatorisk å stoppe for en dag her. Det er en utrolig opplevelse.

 

Etter Halong Bay, var til Hong Kong.

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #vietnam

 

Hai Phong, Vietnam......litt utenom det vanlige.


En pust i bakken.
 

Vietnam er et meget spesielt sted å besøke. Ikke minst siden vi alle har hørt om dette landet i forbindelse med den siste (av mange) krig de opplevde, Vietnamkrigen. Når en reiser rundt i Vietnam, vil man oppdage at det er en ganske så stor forskjell på nord og sør. Det er store forskjeller på hvordan innbyggerne ser ut, og engelsk kunnskapene. Også maten de spiser har visse forskjeller. Men det virker også noen ganger at de kanskje er litt mer moderne i syd. Som sagt, et meget interessant land å besøke.​

 


Haiphong, nord i Vietnam. havnebyen til Hanoi.
 

I sør ser veldig mange ut som de gjør i deler av Thailand, Kambodsja og Laos. I nord ser de litt mer ut som de gjør i Kina. Selvfølgelig er dette på grunn av landene som Vietnam grenser til. Men en tenker ikke på det før man plutselig oppdager forskjellene.

 


Et flott hvitmalt cruise skip i mellom lasteskipene.
 

Hanoi er som kjent hovedstaden i Vietnam, og er inne i landet. Så "havnebyen" til Hanoi er Haiphong, eller Hai Phong, som er en stor by som ligger ved en elv som er utrolig vanskelig å navigere i, da det er en tidevanns elv der mye av dybdene forandrer seg alt ettersom hvor mye vann som renner ut i regntiden eller når tidevannet forandrer seg.

 


Ikke mye rom å manøvrere på i elven.
 

Det er ingen cruise havn her så de cruise skipene som kommer opp elven må fortøye i en av de store lastebåt havnene. Noe som får de lokale til virkelig sperre opp øynene. Selv om vi er de besøkende og er de som skal se på ting og tang, blir det liksom oss som er severdigheten. Sirkuset er kommet til byen, og det er vi som er klovnene.​

 


Turbussene klare for passasjerene. Havnemyndighetene hadde satt opp et juletre for oss.

 

  
Litt rydding på kaia for oss (Klikk for større bilde).

 

Igjen, en kan aldri bli vant med å se hvor forskjellig vi er, med tanke på hva vi har å rutte med, og utvikling av samfunn, infrastruktur, redskaper, osv.

 


Vi som jobber på båt er vant med å bo på jobben. Men dette er virkelig å bo på jobben, hele livet.
 


Litt mindre redskap, men en bruker det en har.
 

Neste stopp var verdensberømte Halong Bay. Et spektakulært sted som en bare må oppleve.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #vietnam

Så var vi kommet til Da Nang, Vietnam.


Med et Luksus cruise skip på jordomseiling.
 

Da var altså Saigon, eller Ho Chi Minh City som er det offisielle navnet ferdig besøkt for denne gangen. Og igjen hadde jeg fått anledningen til å besøke et sted langt hjemmefra, som var både spennende, eksotisk, og ga mersmak til å besøke igjen i fremtiden. Men mer var i vente for meg, på denne utrolig spennende reisen. Vi var på veg nordover langs Vietnam kysten, og til neste stopp som var Da Nang.

 

 


Mann og Kone driver på med fiske nettet.
 

Ja, Da Nang er jo ganske kjent fra Vietnam krigen. Noe som de som liker historie er klar over. Pluss at selve området har vert bebodd i flere tusen år, med den berømte keiserbyen i Hue, ikke så langt unna (rundt 100 kilometer).

 

 


Spesielle fiskefartøyer inne i havnebassenget. Du kan se skyggen av skipet våres i vannet.

 

Det er en stor by med rundt en million mennesker, men som ikke har det samme storbypreget som en ville tro. Byen er preget av at de har levd av landbruk og fiske i lang tid. Og marmor produksjon. Noe som en bare MÅ få med seg hvis en besøker denne byen. Også har den masser av strender også gitt. Selv om byen ikke akkurat er kjent for det. Bortsett fra at amerikanske soldater bruker strendene her flittig, og en av de har navnet China Beach.

 

 


Deler av fiskeflåten i bakgrunnen, med en arbeids-båt i forgrunnen.

 

Igjen, så bør en ta seg tid til mer enn bare strender i Thailand, hvis en først har tenkt å reise såpass lang fra Norge. Og ta for all del mer enn bare 10-12 dagers ferie når en først skal langt bort fra "knausen" våres.

 

 


Nei dette er ikke 2 lokale. Men 2 av mannskapene våres i en liten arbeidsbåt, for å flikke å male litt på skutesiden. Redningsvest på.

 

 


Mange små fiskehavner som tilhører den store havna til byen. Bildet ble tatt rundt 6 om morgenen. Rett før fiskeflåten dro ut.

 

 


Litt forskjell på min arbeidsplass og de fiskerne som vi nettopp har sett bilder av.

 

 

Det som jeg husker mest av Da Nang er faktisk så ufattelig billig det er å kjøpe alle mulige flotte utskjæringer i marmor, som er vannvittig billig. De sender hjem til deg også, så slipper man å drasse på vekten.


Men jeg skulle oppleve noe helt spesielt oppe i nord Vietnam senere.

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #vietnam

Turen gikk til......Saigon.


Turfolkene venter på passasjerene og ønsker oss velkommen rett før vi fortøyer.
 

Ja da var vi altså kommet til Saigon i Vietnam. Eller, Ho Chi Minh City som byen offisielt ble kalt etter Vietnam krigen. Enda en utrolig fascinerende by som en absolutt må besøke. Og vi skulle ha gleden over å være her i 2 netter (3 dager).

 
Saigon sett fra skipet om natten.  Klikk bilde.
 

 


Ikke noe glamorøst med havna da vi var der. Vi måtte fortøye mellom lastefartøyer i en cargo port.

 


Som en ser, elven fortsetter forbi byen og langt opp i landet.

 

Denne byen er om det var mulig, enda mer kaotisk enn hva Bangkok er. Men med et trafikk system som merkelig nok ser ut til å fungere, for innbyggerne. Ja bare for innbyggerne. For oss besøkene er dette et utrolig skremmende syn siden vi må, som alle andre, over gater og større veger når vi skal bevege oss rundt omkring i byen. En krysser noen gater med hjertet i halsen.

 


Som en motorisert maurtue.
 

En enten forstår etterhvert eller blir forklart ganske rask av de lokale, at hvis en krysser over en veg, så må en aldri stoppe opp, uansett hvor crazy det høres ut. Grunnen er at alle bilene og spesielt mopedene ser at folk beveger seg over gatene så de tar høyde for dette når de kjører bortover vegen og unngår å treffe fotgjengerne. En annen ting en lærer eller blir fortalt, er å følge tett inntil lokale som kanskje krysser gaten samtidig, for de vet hvordan det skal gjøres.

 

HO CHI MINH CITY, VIET NAM- APRIL 4: Circulation by private vehicle at Asia city, people transport by motorbike to coming home in row, crowded atmosphere after working day, Vietnam, April 18, 2014
Organisert kaos i Saigon (lånt bilde for illustrasjon).
 

En kan kanskje spørre seg selv om hvorfor går en over gatene der det ikke er overgangfelt eller trafikklys. Grunnen er at mange steder er det faktisk ganske langt å gå til neste fotgjenger overgang med trafikklys. Det kan være flere kvartaler, med mindre man er midt inne i byen. Og som det heter.....Når i Roma, gjør som Romerne. Eller i dette tilfellet, gjør som innbyggerne i Saigon gjør.

 


Utsikt fra båten, en gate vi skulle krysse over til fots, senere på kvelden.

 


Utsikt fra Pullman hotell.
 

Når en er inne i byen, så observerer man ganske raskt at franskmennene var her i lang tid, som koloniherrer. Det er mye vakre fasader og nydelige avenyer og svære rundkjøringer med flotte statuer i midten av de. Gammel fransk arkitektur fra kolonitiden. Også er det så klart alt av fortau-restauranter, som en finner overalt i denne regionen. God og billig mat, servert av trivelige mennesker. Absolutt et sted å besøke.

 


Noen gamle bannere hang her og der.

 

Etter Saigon, var det oppover Vietnam kysten til andre spennende steder som Da Nang og den verdensberømte Halong Bay.
 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #vietnam

Opp elven til Saigon.


Fargerike båter i Vietnam.

 

Som nevnt i forrige del, å seile opp elven i 3-4 timer, til Saigon, eller Ho Chi Min City som den heter, er en helt utrolig erfaring å ta med seg. Med alle bukter og ender, og sigg-sagging vi gjør rundt i alle svingene opp elven, og med en trafikk som øker og øker i intensitet hele vegen opp til vi er fortøyd nesten inne i byen.

 


Utrolig trafikk i denne elven.

 
Langt mellom broene, så en må krysse over uansett. Klikk på et bilde.
 

En passerer tett jungel noen steder, og lett bebyggelse andre steder. Så passerer vi industriområder som er plassert midt i en rydding i jungelen. Så ser man flokker med mindre bruksbåter der en tydelig ser at hele familien bor. Ja den Vietnamesiske losen fortalte oss at nesten alle de mindre og noen av de større båtene vi ser i elven er eid av en familie som også bor ombord hele livet.

 


Tidlig om morgenen på veg  oppover, og familiene har fortøyd i bøyer i elven om natten.

 


Hjemmekontor?
 

Det virker ganske så kaotisk i denne elven, og masser av sjømerkene er forsvunnet på grunn av alt som driver nedover elven vil noen ganger river de med seg, så har vi los ombord selvfølgelig. Selv om los er obligatorisk i dette landet også (som Norge er for utenlandske skip også), så er vi helt avhengig av ham, siden dybdene i mange elver forandrer seg hele tiden. Noe som losene er oppdatert på.

 


Det jobbes med alle typer skip.
 


Noen kommer og noen seiler.
 

Det er et merkelig (i våres øyne) system i elven, som gjør at trafikken har en flyt, uten at det er mye berøringer eller kollisjoner mellom store og små fartøyer. Men det er et nervepirrende skue for oss som ikke er vandt til dette systemet, så vi er alltid mentalt utslitt når vi endelig er fast fortøyd oppe i Saigon.

 

 
Hjem kjære hjem. Klikk på et bilde.

Som sagt, eleven svinger hele tiden, og etter noen timer dukker byen opp. Men en tror at den er rett der borte, for vi ser den ganske nær. Så viser det seg at vi skal svinge og svinge mer i elven i en og en halv time mer. Det blir litt synsbedrag å se byen tårne over sumpene.

 


Endelig er vi der.....trodde vi.

 


Jeg lurte fælt på hva denne karen tenkte da vi passerte ham i det moderne og nydelige hvitmalte cruiseskipet langt oppe i elven.


Etter enda mer nervepirrende trafikkgalskap i en elv som virket helt kaotisk, var vi endelig oppe, og fortøyd. Tid for frokost, klokken 10:30 om morgenen, etter å ha vert på bro siden 05:00. Også en liten lur, før dagen begynner (fortsetter).

 


Ja da var vi nesten fremme.
 

 

Neste del: Saigon

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #vietnam

Til Vietnam.


La oss ta grillen inn på stranden.
 

Del 9, til  Vietnam.

Jada hadde vi nesten gjort unna Thailand for denne gang, og for første gang i mitt liv. Og du store for en opplevelse det var. Ikke minst Bangkok, som viste seg å være akkurat som jeg hadde forventet. På godt og vondt. Selvfølgelig, de Thailandske øyene var eksotiske greier også, som jeg aldri glemmer. Så mange nye inntrykk for en uerfaren cruise skip offiser. Og nå, avgårde til Vietnam. Et land som jeg alltid har vist om, på grunn av den kjente krigen på 70-tallet. Men først en liten øy til i Thailand, på veg til Vietnam. Øyen Kho Kood, som vi brukte for et berømt beach BBQ for våres passasjerer.

La oss se noen eksempler på beach BBQ, som faktisk er fra skipet jeg var på.

 


Skipet ankret opp ute i bukten.

 


Russisk kaviar og Champagne til passasjerene. Vass ut og få.

 


Kos med grillet mat på strand.
 

Vi plukket opp losen rett utenfor Saigon River, som er elven vi vil seile i helt opp til Ho Chi Minh City. Eller Saigon by, som mange av oss kjenner byen som. Rundt 3,5 til 4 timer med sigg sagging opp elven, med masser av svinger, nedslakking av fart, og speed opp igjen. Med en helt ufattelig trafikk som jeg aldri har sett i en elv i mitt liv. Det er rett og slett et syn som må oppleves. Og vi var mentalt utslitt da vi endelig fortøyde nesten helt inne i Saigon by. En utrolig plass å ligge, for et par dager.

 


Vi seilte inn i elven tidlig om morgenen,på opp veg til Saigon.


 

Neste del: Opp elven til Saigon.

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere  #asia  #thailand  #vietnam

Videre fra Thailand og til Vietnam, Hong Kong.


Første båten jeg var på.

Del 8b: Videre fra Thailand til Vietnam og Hong Kong.

Etter å ha tilbrakt en dag til ankers utenfor den berømte ferieøyen Kho Samui, med strender, et par kalde å drikke, og shopping av suvenirer, var det å sette nesen nordover mot Bangkok. Ja da var altså turen kommet til Bangkok, byen med både det dårlige og gode ryktet. Byen som det sies aldri sover. Byen som ble enda mer berømt i sangen "one night in Bangkok" fra musikalen Chess. Byen som jeg ville 6-7 år senere nesten bosette meg i, og tilbringe mye tid de neste 10 årene etter det. Bangkok here we come!

 

 
Den beryktede trafikken i Bangkok. Solnedgang i elven. Klikk bilde.

 

Vi plukket opp losen klokken 5 om morgenen, som stort sett er obligatorisk i alle land i verden, selv om skipene har vert der mange ganger, og seilte opp elven til Bangkok. Siden skipet jeg jobbet på var av den mindre mer eksklusive typen kunne vi seile langt opp i elven til vi kom til broene som ikke var høy nok for oss. De store cruise skipene vil som regel fortøye i en industrihavn som ligger midtveis mellom Bangkok og Pattaya. Og Chao Praya som Bangkok elven heter, er en såkalt tidevannselv, som opplever høyvann og lavvann som havnene lengre ute gjør. Et meget interessant fenomen som gjør at vannet noen ganger går over breddene.​ Ta en titt.

 

 
Litt vann på kaia. Klikk bilde.

 

Bangkok var som forventet, og fremdeles er for de som besøker for første gang. En meget stor by med mye trafikk, og litt kaotisk. En merkelig mix av gamle og nye bygninger, og med mat og drikke serveringssteder absolutt overalt. Der et faktisk ikke et eneste kvartal i Bangkok hvor en ikke kan sette seg ned for å ha noe å spise og drikke på. Leste i en bok at halve landet var opptatt med å servere den andre halvdelen. Så her var det mye å utforske for en fersking som meg. Og heldigvis hadde jeg kollegaer som hadde vert her noen ganger tidligere, som viste hvor vi skulle dra for å spise og for å se på noe av det byen var kjent for.

 

 
Mat på en av de utallige fortau sjappene. Klikk bilde.

Forsiktig med maten i Thailand, hvis en ikke er vant til den. Spiller ingen rolle om en er vant til sterk mat. Noe veldig mange liker å skryte over.  Maten på fortau sjappene i Thailand er stort sett laget for de lokale, så den er både utrolig sterk, og ikke alltid laget med helse og hygiene i tankene. Fjærkreene som de forbereder har ofte svettet i den noen ganger utrolige heten der, hele dagen. Og javisst, jeg fikk reaksjoner. Kunne ikke gå på toalettet på flere dager. Som gjorde meg vettskremt, men legen ombord bare flirte å sa, kom tilbake hvis det har gått noen dager til. Tydelig at han hadde hatt flere av kollegaene mine til konsultasjon allerede. Det løsnet etter noen dager. Så litt forsiktighet er sunt.

 


På veg til neste havn.
 

Etter 2 dager var det avgårde ned elven igjen, og mot en Thailandsk øy som heter Kho Kood (kå kot på norsk blir vel det), med beach BBQ for passasjerene. Så videre til flere steder i Vietnam og til Hong Kong. Julefeiring like rundt hjørnet var det også.

 

Neste del: Vietnam

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #thailand #asia

 

Å JOBBE PÅ CRUISE......vi var kommet til Asia.


Man ser masser av nydelige solnedganger fra et skip.
 

 Del 6: Ankomst Singapore og Sør-Øst Asia.​

Ja da hadde vi kommet oss helt til Singapore. Du store all verden for en første tur jeg hadde fått så langt, tenkte jeg. Vi hadde altså innen 6 uker klart å oppleve mange plasser i østre del av Middelhavet, Flere havner i Egypt, gjennom Suez kanalen og ut i Rødehavet, flere steder i østre delen av Afrika samt Madagaskar. Vi hadde hatt flotte sjø-dager der vi ikke så et eneste skip eller noe landmasser i det hele tatt. Vi hadde vert innom øygruppene Maldivene, Seychellene, til Sri Lanka, gjennom det beryktede (pirat problemer) Malacca stredet og til Malaysia.

  
Cruise skip har såkalte Tenderbåter, brukt for å transportere passasjerer til og fra land når skipet er til ankers. Klikk på bilde.
 

Tenke seg, dette var den aller første turen min på et cruise skip, og jeg var så heldig og ende opp på akkurat denne båten, som tilfeldigvis skulle re-posisjonere til en annen verdensdel siden høsten var kommet til Europa. Nesten alle cruise skip re-posisjonerer så de unngår vinteren mest mulig, da det er normalt sett dårlig vær med mye vind og høye bølger, med mye sjøsyke passasjerer. Så jeg kunne ikke fått en bedre start. Bevares så mye inntrykk. Nesten ikke mulig å fordøye alt.

 


Det er mange jobber en har på et cruise skip når man er styrmann.
 

Så, Singapore og nye passasjerer, og et nytt cruise som skulle foregå rundt omkring i Sør-Øst Asia, som er regionen hvor landene Malaysia, Thailand, Myanmar (Burma for noen), Kambodsja, Vietnam, Indonesia, og et par land til er plassert på kartet. Jeg tenkte, du store all verden, vil de neste 6 ukene gå like fort de første ukene? Vil jeg oppleve like mye som jeg allerede har opplevd så langt? Hvordan vil de bli å se og oppleve alle disse nye stedene som jeg hadde foran meg nå? Jeg viste ikke hva som lå foran meg, eller hva jeg kunne forvente i det hele tatt, da jeg aldri hadde vert i delen av verden før. Steike som jeg så fram til dette.

 


Brannlag nummer 1 ferdig med øvelse. Norsk 2. Styrmann, Polsk tømrer, og Filippinsk matros. Internasjonalt.
 

 

Neste Del: Singapore

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

Jobben tok meg til....Eksotiske Thailand, Vietnam, Hong Kong


Min første cruise båt.
 

 Del 8a: Til eksotiske Thailand, Vietnam, Hong Kong.

Etter en meget stressende dag i Singapore, med bytte av passasjerer, vedlikehold, og mottak av masser av reservedeler og forbruksmateriell til alle departementene i skipet, var det endelig avgang igjen. Det er alltid et relativt slitent mannskap etter en slik havn, som heldigvis ikke er av det vanlige, siden dette var en kombinasjon av turnaround port og etter en re-posisjonering til en annen verdensdel. Så etter at vi kastet loss satte vi baugen østover i Singapore stredet, og deretter nordover langs østkysten av Malaysia mot Thailand Gulfen.


Avgårde til Thailand, Vietnam, og videre til Hong Kong.
 

Jepp, vi skulle pinadø til Thailand for min første gang. Et land jeg alltid hadde vist om, men aldri besøkt, siden det var så langt borte fra vårt eget kongeriket. På andre siden av jordkloden. Flere eksotiske steder i vente for en fremdeles blodfersk 2. Styrmann på et cruise skip. Jeg kjente meg fremdeles utrolig heldig som hadde fått meg en slik jobb, så alt som var ikke så stilig meg jobben, tenkte jeg ikke på en gang. Jeg så bare framover mot de nye stedene vi skulle besøke, og prøvde å «fordøye» alle de nye inntrykkene jeg satt med, som kom tett i tett.

<VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830>
Klar til avgang for alle og enhver, i samtlige departementer. Klikk for større bilde.


 

 

<VLUU L830 / Samsung L830>
Cruise Director David. Ansvarlig for alt av underholdning og aktiviteter for passasjerene annonserer, før avgang.

Først var det 2 deilige såkalte sjø-dager på oss. Som vi tilbrakte i østre del av Singapore stredet og søndre del av Gulf of Thailand. Dette er som en sikker forstår dager da vi bare er på havet og seiler i transitt på veg til en havn eller ankerplass. Disse dagene er meget hektisk for våre hotell kollegaer da de har fullt program med å yte service til alle passasjerene, som ikke kan forlate skuten. Og vi på dekk og maskin elsker sjø-dager, for vi kan da gjøre voldsomt mye vedlikehold, og reparasjonsarbeider, samt forberede oss på de fremtidige havnene vi skal anløpe. Herlige dager.

 <VLUU L830 / Samsung L830>  <VLUU L830 / Samsung L830> 
Vedlikehold, trening, og øvelser er en del av alle mannskapenes hverdag. Klikk på et bilde.

Første havn var til ankers utenfor en av øyene som ligger sammen med den meget berømte Thailandske ferieøyen Kho Samui, som ligger i den syd-vestre delen av Thailand Gulfen. Noen virkelige paradisiske øyer som årene senere bare ble mer og mer populære. Tropiske paradisøyer er vel den rette beskrivelsen her, med reinskoger og strender. Resort etter resort, eller strandhytte komplekser som det også heter, som turistene kan leie til alle prisklasser. Med eller uten «air condition». Bare vifte, eller ikke. Med eller uten mat (frokost lunsj og middag). En fikk liksom hele tiden små smakebiter på hvor man kunne reise når en hadde ferie fra skipet.

 
Mye strender når man jobber på cruise. Klikk bilde.

 


På veg til Bangkok.

Så var det til Bangkok, hvor vi skulle ligge i 2 netter og 3 dager.

 

Neste del: Videre fra Thailand til Vietnam og Hong Kong.

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

 

PÅ CRUISE......Stressende i Singapore.


Mitt hjem for mange år.

 Del 7: Singapore.

Singapore var en utrolig stressende havn for oss, denne gangen. Etter at vi hadde beveget oss fra havn til havn, helt fra Pireus, Hellas, så var det meget vanskelig logistisk sett å ettersende reservedeler, forbruksmateriell, og store mengder med mat og drikke for alle sjelene ombord. Ofte ville disse varene ankomme havnen etter at vi hadde seilt, så de ble som regel sent til en av de store havnene som de viste vi ville returnere til, i tilfelle vi ikke fikk de ombord i tide. Så det betydde at det var mye å gjøre, med lasting av alt mulig som var bestilt.

   <VLUU L830 / Samsung L830>
Guttaboys opptatt med å legge på plass og forberede på ny seilas. Klikk for større bilder.

Litt forklaring på organisasjonen ombord: Et Cruise skip er normalt sett delt inn i 3 hoved departementer, og masser av mindre departementer som tilhører hoved departementene. Det er Hotell departementet som er selvfølgelig det aller største, som er styrt av Hotell Manager (eller Director), og som tar seg av alt av hotell driften, som bar, kjøkken (bysse), vaskeri, restauranter osv. Vi har det teknisk departement som tar seg av maskineri, kjøling (air con, og ventilasjon), rørlegging, og elektrisk, for å nevne noen. Og som er styrt av Maskin Sjefen (Chief Engineer). Så har vi Dekk Departementet som jeg tilhørte, som inkluderte tømrere og teppeleggere, hospitalet med leger og sykepleiere, security (vakter), Navigatører (som meg selv), osv. Som igjen er styrt av Staff Captain (Vise Kapteinen), som er stedfortrederen til Kapteinen hvis noe skulle skje med ham.

 
Staff Captain og Chief Engineer (begge norske). Klikk for større bilde.

Absolutt alle hoved og under-departementene skulle ha reservedeler, forbruksmateriell, mat og drikke, bunkers, osv. For eksempel mitt departement fikk ombord karter, penner, viskelær, passere, ekstra tepper, mer maling, nye fortøynings trosser, nye redningsvester for å erstatte gamle, ting til hospitalet, osv, osv. Listen er flere meter lang faktisk. Så det ble en dag der mange av oss drev å bar på ting og tang. Samtidig kom det masser av service folk ombord, for å drive med rutine vedlikehold på utstyr i alle departementene, eller reparasjoner av utstyr som hadde gått i stykker. Skips agenter, og forskjellige styresmakter som Tollere, passkontroll, havnemyndigheter, lokale helsevesenet kommer ombord, for å sjekke skipets sertifikater med tanke all mulig type operasjon.​


Kapteinen sjekker kartene foran kartbordet, før avgang.

Dette anløpet er en av de virkelige stressende anløpene som en kan tenke seg, siden skipet akkurat har reposisjonert seg, og gjør seg klar til en sesong i et nytt området. Normalt sett var arbeidstiden for alt av Offiserer og de fleste mannskapene rundt 18 timer denne dagen. Ikke rart vi mislikte slike anløp. Men det var litt utenom det vanlige da.​


Et lite tverrsnitt av de forskjellige mannskaps stillingene i departementet.
 

Neste del: Thailand, Vietnam, Hong Kong.

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

JOBBE PÅ CRUISE...Reisen gikk syd-østover langs Afrika kysten.


Mye strender når en jobber på cruise.
 

Del 5: Reisen går syd-østover.

I forrige del snakket jeg om at vi hadde forlatt Middelhavet, etter en såkalt "turnaround" (skifte av passasjerer) i Alexandria, Egypt. For så seile i konvoi gjennom Suez kanalen, som var meget interessant i begynnelsen, men etterhvert kjedelig. Ut i Rødehavet og til Safaga (også Egypt), og deretter til Djibouti, som var en sjokkartet opplevelse (egen blogg). Så satte vi nesen, eller rettere sagt baugen mot Gulf of Aden, som et par år senere skule bli meget beryktet på grunn av all piratvirksomheten der. Eller som jeg kaller det....væpnede ranere og kaprere. Pirater er et alt for romantisk uttrykk i disse dager med alle Disney filmene. Tusenvis av sjøfolk har bare de siste årene opplevd å sitte som gisler pga dette svineriet.  Så ut i Arabian sea, og sydover i det Indiske havet. Forbi kysten av Somalia, og til Mombasa i Kenya for en ny «turnaround», eller Embarkation day som det også blir kalt.


Djibouti til Kenya
 

Etter Mombasa var det til Zanzibar som er en delvis selvstyrt øy som tilhører Tanzania. En plass med en helt utrolig spennende historie med handel og vandel, samt den forferdelige slavehandelen som en gang holdt på i dette området. Jeg følte meg virkelig langt hjemmefra når jeg gikk i land her for å ta et par timer som turist. Spessielt siden alle glodde på denne fyren med melkehvit hud. Da vi forlot Zanzibar, seilte vi sydover til Madagaskar, en diger øy som ligger syd øst for Tanzania og utenfor Moçambique, på østkysten av Afrika. Et sted hvor jeg opplevde ekstrem høy luftfuktighet for første gang. Noe som vi vet er utrolig ubehagelig da en svetter hele tiden.


Meg i brannmanns utstyr. Man har mange forskjellige (ansvarsområder) jobber på et cruise skip.
 

Så ble det litt dager i sjøen og til plasser som Seychellene og videre til Maldivene, som er øygrupper midt i det Indiske hav, og meget eksklusive reisemål med utrolig mange øyer med strender så langt øye rekker. Og der lå vi i 2 dager (på hvert sted), så vi kunne gå ut på kvelden etter vi var ferdige med vaktene våres.


Mot Sri Lanka
 

Og så var det avgårde til Colombo på Sri Lanka. Noe som også sitter godt i minnet, på godt og vondt. Vi lå «over night» her også, så vi kunne igjen ha oss en tur på byen og leke litt turister noen timer, og kjøpe litt suvenirer som vi kunne bringe hjem. Samt postkortene vi sendte hjem. De var jo viktige. Om morgenen var det avgårde mot Malaysia og havnen Pinang (Penang), og da fikk vi nyhetene om at en enorm bilbombe (militante Tamiler) hadde eksplodert rett ved siden av hvor vi hadde hatt lunch inne i Colombo by. Velkommen til den store farlige verden.


Vakt på gangvegen Filippinsk kollega.
 

Også endte vi opp i Singapore, for min første av mange anløp.

 

Neste del: Sør-Øst Asia

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

JOBBEN MIN PÅ CRUISE....Så gikk turen fra Alexandria og gjennom Suez kanalen.


Kaffi om morgenen i en norsk fjord.
 

Del 4: Den nye jobben min.

I de forrige delene snakket jeg om hvordan det gikk til at jeg havnet i et cruise rederi, og hvordan det var å mønstre på for første gangen. Som beskrevet, de første dagene og ukene var ganske utrolig da alt var nytt og spennende på en måte, med masser av steder i Middelhavet jeg aldri hadde vert til. Og det var som forventet utrolig mye å sette seg inn i. For ikke å glemme alle de nye kollegaene mine jeg hadde fått.


Slapper av med en sig på akterdekk.

Etter at vi hadde fått ombord nye passasjerer i Alexandria, Egypt, så hadde vi som alle cruise skip en passasjer drill, eller livbåt øvelse. Denne øvelsen er for alle de nye passasjerene og de blir vist hvor livbåtene er, og de stiller opp i grupper med liv vestene sine på. Så blir de forklart alt om sikkerhet. Mer eller mindre det samme som man har på et fly før take off.

 

Ung Offiser på fortøyningsdekket. Ingen hjelm den gangen.


Ung Offiser på fortøyningsdekket. Flotte hvite uniformssko på fortøyningsdekket.

Så var det avgang, med Offiserer og mannskaper (fra dekk departementet) på fortøyningsdekkene forut og akterut for å kaste loss. Og deretter var det å legge seg til rette med skipet (posisjonere) å vente på Losene som skulle være ombord for Suez kanal transitten vi skulle foreta for å komme oss til Det Indiske havet, uten å seile rundt hele Afrika istedenfor.

 


Konvoi med skip gjennom kanalen.


Ørken så langt en kan se noen steder, med gammelt krigsmatriell her og der.
 

Så var det ut i Rødehavet, med Safaga som siste stopp i Egypt. En havn som er perfekt som utgangspunkt for turene til alle Pyramidene. Deretter avgårde mot Djbouti i Øst / Nord-Øst Afrika for et «bunkers stopp». Som egentlig er et stopp i en havn som ikke alltid er så populært blant turister, men som må legges inn så en kan toppe opp bunkerstankene før lengre sjøreiser startes (ut i det Indiske hav). Denne havnen ble min første virkelige aha-opplevelse angående hvor bra vi har det og hvordan livet til mennesker i andre land er, da fattigdommen i Djibouti er rett og slett helt ubeskrivelig. Noe som jeg allerede har skrevet om, men vil blogge senere. Etter Djibouti var det ut i det Indiske havet, der ville vi anløpe eksotiske steder som Maldivene, Seychellene, Tanzania, Kenya, Madagaskar, India, Sri Lanka, før vi ankom Sør Øst Asia.

Neste Del: Del 5, Mitt første møte med Sør Øst Asia.

     
Filippinske kollegaer. Alltid et smil på  lur. (KLIKK PÅ BILDE FOR STØRRE).


Ut på tur, aldri sur.
 

Neste Del: På veg syd-østover.​

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

 

 

 

Å JOBBE PÅ CRUISE......da den spennende reisen startet.


Fersk 2. Styrmann på Cruise. Gjett hvor bildet er tatt?

Del 3: Den lange og spennende reisen begynner.

Jeg ble mottatt av den 2. Styrmannen på skipet som jeg skulle avløse. Å avløse betyr at man er enten en stedfortreder når den du avløser drar på ferie, eller at personen har fått en annen jobb (i samme rederiet eller slutter), og du tar over denne personen sin jobb. Men først har man en overlapp, som det heter, som varer et par uker så man kan bli kjent med sin nye arbeidsplass, kollegaer og ansvarsområde. Han jeg avløste og overlappet med var en meget trivelig kar i fra Stavanger området. Takker for glitrende overlapp Arild (hvis du leser dette).

Ja så var det avgårde fra Pireus da, på min første tur som Styrmann på et cruise ship. Jeg følte virkelig at dette kom til å bli et eventyr for meg. Og jammen hadde jeg rett. Denne jobben skulle de neste 20 årene bringe meg til over 100 forskjellige land. Med et utall av havner og byer som er umulig å huske, da det er alt for mange. Men først en rundreise i den østre delen av Middelhavet. Og de første havnene etter jeg mønstret på var Mykonos og Santorini


Santorini, eller Thira som det egentlig heter på gresk. Jeg tok bildet tatt fra skipet.



 
Santorini. Solnedgang. Jeg tok bildet tatt fra skipet.


 Santorini etter solnedgang. Jeg tok bildet tatt fra skipet.

Så var det videre til andre havner i den østre delen av Middelhavet. Flere greske steder som Kreta, Rhodos ble besøkt. Tyrkiske steder som Antalya og Analya ble besøkt. Og deretter ble det videre til Kypros.​ Så var det videre til andre havner i den østre delen av Middelhavet. Flere greske steder som Kreta, Rhodos ble besøkt.  Og deretter ble det videre til Kypros, og til Haifa i Israel. Og til slutt en dag i Port Said, Egypt, før vi endte opp i Alexandria i Egypt, hvor cruiset liksom var over og vi byttet passasjerer.​ En slik havn på slutten kalles gjerne en Turnaround port, eller vi har en Embarkation day (nye passasjerer).

 


Fersk 2. Styrmann på gangvegen.

Neste cruise ville gå fra Alexandria, Egypt, og videre gjennom Suez kanalen, og til flere destinasjoner i Det Indiske havet.

 

Neste Del: Suez kanalen og til Afrika og videre.

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere



 

 

 

 

 

 

, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. PS. Ufattelig overasket og skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.

Flag Counter
hits