juni 2017

Når det er dårlig vær på havet del 1 av 2.


Når vi ser dette, da jeg tok bildet, vet vi hva som kommer.
 

Jeg har i årenes løp blitt spurt mange ganger om hvordan det er om bord på et cruise skip hvis det blir dårlig vær på havet. Vell, som jeg alltid sier, det kommer litt an på størrelsen på skipet og hvor dårlig vær det er. Men uansett vil en merke dårlig vær på en eller annen måte. Det være seg i form av bare litt sakte rulling, eller rolig stamping. Noe som stort sett får de fleste til å sove bedre. Eller til de mest brutale bevegelsene, som virker som om en blir kastet til alle kanter og må holde seg fast. Noe som får folk til å bli syk eller kanskje litt redd. Uansett, så virker været inn på en eller annen måte på skipet og sjeler som er om bord.

 


Liksom ingen tvil at det blir vind da jeg tok bilde.
 

En ting er sikkert, hvis det er skikkelig dårlig vær på havet, er det også masser av mannskaper som er sjøsyke. Ikke bare passasjerene. Det kan være fra helt til utslått og uten energi, spying i ett sett, til lett kvalm. For det er lett å glemme at det er ganske lang tid mellom hver gang et cruise skip opplever skikkelig dårlig vær, siden de normalt sett opererer i områder der folk vil ha en fredfylt (værmessig) cruise. Dette vil selvfølgelig virke inn på service nivået om bord, siden det vil bli færre mannskaper på jobb.

Heldigvis så har de aller fleste passasjerene stor forståelse på at mannskapene også kan bli sjøsyke. Og hvis mannskapene er sjøsyke, ja så er også passasjerene det. Men uansett, the show must go on, og alle og enhver som kan, må jobbe som vanlig. Noe spesielt mannskapene vet veldig godt, siden en ikke vil legge ekstra byrde på sine kollegaer. Så vi som er eldre mannskaper, vi vil da gjerne fortelle våre yngre kollegaer om hva de skal unngå å spise eller drikke, og andre tips, for å prøve å unngå å bli mer syk. Det er faktisk noen enkle ting man kan gjøre for å redusere risken for å bli sjøsyk.

 

  
Litt ødeleggelser skjer dessverre. Klikk bilde.

 

Husker flere ganger, når det var litt rufsete, og jeg jobbet på et luksus cruise skip av den mindre typen. Stewardessene (rom-personalet) vil fikse passasjer lugarene minst 2 ganger i døgnet, og de står i korridorene om morgenen til passasjerene kommer ut, for så starte det først skiftet. Passasjerene vil som mange vet, plassere et «make up room» (eller liknende) skilt på dørhåndtaket. Som er tegnet på at stewardessene kan låse seg inn å begynne. Men noen ganger føler passasjerene seg litt «utenfor», så de kommer ikke ut. De har fremdeles «do not disturb» skiltet hengene. Noe som gjør at stewardessene må vente. Og vente de gjør, askegrå i ansiktet. Der står de som tinnsoldater, uvel, og syk. Men der står de, og venter og venter. Snakk om lojale soldater. Tøffe jenter!

 

     
Kveldens underholdning ble kansellert.Klikk bilde

 

Noen ganger kan været bli så brutalt dårlig, som en del bilder her viser, at vi rett og slett bare må «ligge på været» som det heter, til det har roet seg ned. Så en ligger og bare styrer med lav fart rett opp i mor bølgene for å få minst mulig effekt fra været på skipet. Dette er en utrolig trettendes periode for de som er på vakt i de tre departementene. For de får ikke sove på frivakten på grunn av været, og de har svare strev med og enten holde seg frisk, eller gjøre jobben sin i drittværet. Slitsomt. Meget slitsomt.

Noen ganger, er det så dårlig vær, at skipet rett og slett får skader av bølgene, og de brutale bevegelsene i havet. Dette kan være alt fra en rute her og der, til store skader på skrog eller overbygg. Eller bare møbler og slikt. Så lenge en ikke får skader på folk, er det ikke noe å bli nervøs for. Selv om det kan være en meget skremmende opplevelse på både passasjerer og mannskaper.

 


Tror jeg skipper treningen i dag.
 

En liten historie:

Jeg husker en høst da vi var i ferd med å seile fra Europa til Canada, via Island, for å reposisjonere til Karibien, siden sommersesongen var ferdig i Europa. Vi fikk meget dårlig vær. Meget dårlig. Så vi måtte bare legge oss på været, som nevnt lengre oppe i Bloggen, og ha minst mulig styrefart opp i mot de store bølgene. Det var et stort stormsystem som vi ikke kunne unngå, da det strak seg over 20-30 mil, og vi kunne ikke seile fra det, så vi måtte møte det «head on».

Jeg var vakthavende styrmann på bro, og hadde 04-08 vakten (om morgenen). Det var bekmørkt ute, og det regnet og ulte fra den sterke vinden. Og vi merket hver gang baugen traff en stor bølge, siden hele skipet ristet, og deretter traff en del av vannet rutene på bro. Vi bøyde oss ned hver gang, i tilfelle rutene skulle komme inn. For de hadde faktisk blitt slått i stykker en del år tidligere (jeg var ikke ombord da). Ingen av oss sa et ord. Jeg stirret på radarskjermen for å se etter trafikk, og begge utkikkene stirret intenst ut i mørket for å se etter lys fra mindre båter, som ikke ville bli plukket opp på radaren.

Dette fortsatte i flere timer, og plutselig kom Kapteinen på bro, han ikke hadde klart å få sove. Han bladde i de siste værmeldingene vi hadde fått inn på faks (ikke internet ombord på da). Og sjekket kartene for å kalkulere hvor lang tid det ville ta, før det endelig roet seg ned. Så stilte han seg opp ved siden av meg, foran den andre radaren, for det var håndtak på siden av dem, som vi holdt oss fast i. Ikke et ord ble sagt, og vi begge glodde på skjermene, og bøyde oss ned hver gang skipet ristet, og den påfølgende sjøsprøyten traff vinduene. Fremdeles helt mørkt ute. Dette pågikk de neste timene, til det endelig begynte å lysne av dag. Da begynte vi å skimte bølgene mer og mer, og snart så vi de tydelig. De var enorme! Svære tunge bølger som tårnet seg opp foran skipet, med dype bølgedaler som vi styrte inn i. Alle på bro bare glodde, nesten hypnotisert på de digre bølgene som tårnet seg opp, igjen og igjen.

Og plutselig brøt Kapteinen stillheten, og han sa noe som jeg aldri senere i mitt liv vil glemme. Han sa..»Det er nesten som jeg håper at det var fremdeles mørkt ute». Og min reaksjon? Jeg begynte å le høyt, nesten hysterisk. For han sa AKKURAT DET som jeg hadde stått og tenkt på. Jeg lo og lo, og skipperen begynte å flire selv. Deilig å få den spenningen ut av kroppen. Så roet det seg ned en time senere, og vi alle kunne slappe av.

 

 


Ståldøren på dekket forut ble faktisk slått inn av bølgene.
 

 

Litt mer om dårlig vær i del 2.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #uvær

 

Hvem er denne reklamen for? Menn eller kvinner?


Sexy'e greie dette.


Bladde som vanlig gjennom avisen online forleden dag, og øynene mine festet seg på et bilde av en flott dame. Jeg sier, som naturlig er, da jeg er et hetero hannkjønn som tilfeldigvis liker hunkjønn. Som kongen sa, vi liker forskjellige ting. Så øynene mine liker bilder av pene damer.

Det som etter hvert fikk meg til å tenke, da jeg så denne reklamen, var hvem er denne reklamen egentlig for? Hva er poenget som en prøver å få fram med disse flotte bildene?

 

 


Flotte damer. Fin kropp av brunfarge.
 

 

Klart, det er vel litt øye som ser. Men det er vel ingen tvil om at de som fremstiller dette produktet og spesielt hvordan det har framstilt denne reklamen, har gjort det på en spesiell måte, for å få en innvirkning. Noe som selvfølgelig er bakgrunnen til alt av reklame. Den skal ha en hvis innvirkning på en hvis type menneske.

 

 


Mmmmm, flott brunfarge.
 

Men, Er denne reklamen egentlig for kvinner? Jeg tror ikke det. Jeg tror reklamen er ment for mannfolk, mens produktet er ment for kvinner. Denne reklamen er lagd for at kvinner skal tenke seg et ideal av en kvinnekropp som er deilig og sexy. Sexy for hvem?  Seg selv? Neppe.  Jeg tror den skal få kvinner til å prøve på og være sexy for andre, og hovedsakelig menn, da det store flertallet er menn og damer som prøver å få hverandres gunst, som det heter.

 

 


Ja alt blir bedre med dette produktet.
 

 

Hvor langt skal en egentlig dra dette, i reklameøyemed? Bare lurer.

I mellomtiden liker jeg å se på disse sexy damene som har fått disse herlige kroppene på grunn av dette produktet.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#reklame #sexy #sminke #skjønnhet

 

 

Forskjellige Hotell jobber på et cruise skip.


Flott hotell, ikke sant?
 

I del 1 og 2 snakket jeg om Teknisk departement og Dekk departementet, som er 2 av de 3 hoved departementene ombord på et cruise skip. Denne delen skal vi snakke det tredje departementet. Det absolutt største departementet.

Hotell departementet.


Laurent fra Frankrike. Meget bra Hotell Manager.

Som sagt, dette er det absolutt største departementet på et cruise skip, og ingen overraskelse der tror jeg, siden de fleste kan forestille seg et stort hotell og hva det innebærer. Som de to andre departementene, har også Hotell departementet flere under departementer (sub-deps). Hotell departementet er ledet av Hotell Manager, eller Direktør (general manager). Mange navn, avhengig av rederiet. Hotell Manager sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, service, mat og drikke, planlegging av fremtidige cruise og service, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 

<VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830> 
Bar Manager, Housekeeper, og Cruise Director. Klikk et bilde.

 


 
Rom personell ute på dekk for litt utsikt, Restaurant personell, Bar personell. Klikk et bilde.

 

Hotell departementet har som mange sikkert allerede vet et Bar departement (Bar manager) med alle sine bartendere og barkelnere, og de som driver og tar seg av passasjerene ved bassengene (håndklær, strandmadrasser, osv).  Det er Housekeeping (Oldfruen) med alle rompersonalet (Stewardesses/stewards), utilities som er generelle hjelpere som driver med støvsuging, polering av rekkverk osv, og vaskeriene som noen ganger består av et for passasjerer og et for mannskapene.  Det er selvfølgelig aller Restaurantene og noen ganger små bistroer, med sine Hovmestere, kelnere, vin kelnere, og løpere (runners).

 


Det jobbes ikke bare på selve skipet når en er kelner eller bartender. 
 

En har Byssen (kjøkkenet) med sin Chef De Cuisine og alle de forskjellige kokkene som har spesielle oppgaver, de forskjellige bakerne, og hjelpekokker, og ikke glemme de viktige oppvaskerne. Proviantering med sin Provisions master og sine folk, som står for organisering og innkjøp av voldsomme menger av mat og drikke i alle varianter. Det er som regel en Food & Beverage master som er en slags Hotell sjefens nummer to og overser mye av dette. En må ikke glemme at en også har en gruppe som  tar seg av alt av avfall. Noen ganger kalt Garbage Manager, eller noe liknende. En meget viktig stilling, som alle respekterer, da skipet stopper opp hvis denne jobben ikke er gjort bra.

 

  
Byssepersonell i alle former, i mange forskjellige store og små bysser, på samme skipet. Klikk bilde.
 

  
Samme som med kelnere/bartendere, så jobbes det både inne, og ute. Klikk bilde.

 

En har Cruise Director med sine underholdere og skipets band og andre musikere, samt mange gjeste artister som er om bord for bare en kort stund om gangen. Cruise direktørens folk er også ansvarlig for å organisere spill og leker for store og små. Samt organisere alle de forskjellige leksjonene (guest lectorers) som er tilgjengelig for passasjerene. Rett og sett alt av aktiviteter som skjer på skipet.

 

  
Entertainment (underholdning).  Klikk bilde.

En har selvfølgelig mindre deler av Hotell departementet som frisørene, massasje, eller neglebehandling og Spa (helse senteret om bord), eller reisebyrået om bord der en kan melde seg på forskjellige turer som skipet organiserer i hver havn, eller booke fremtidige cruise. Så har man butikkene om bord med sine standard varer (toalett greier), tax free varer, eller gjenstander fra de forskjellige stedene en besøker med skipet.  

 


  
Spa, Housekeeping, og Galley crew, teambilder. klikk bilde

 

 

  
Spa personell, Kelner med champagne, Hotell sjefen (sittende) og meg selv.  Klikk et bilde.


En har alle purserene. Som er normalt sett delt inn i 3 grupper. Den første typen tar seg av passasjerene og økonomien til skipet. De tar seg av klareringen (tollere og passkontroll) når skipet kommer til et nytt land. De har kontroll på alle passasjerene på sine lister der navn adresse passnummer osv er skrevet ned. De er bindeleddet mellom skipet og havnene. Den andre gruppen er Crew purserene, som tar seg av alt som har med mannskapene å gjøre. Det vere seg av og på mønstring, registrering av forskjellige obligatoriske sertifikater som de forskjellige yrkesgruppene om bord må ha med seg. Helseerklæringene som alle på et skip må ha. Økonomien angående alt av ansatte om bord. Crew Purseren er bindeleddet mellom rederiets personalkontor og skipet. Så har vi de i resepsjonen, som jobber enten dag eller natt. Disse folkene er noen ganger nesten i en skyttergrav hvis ting ikke går etter planen og passasjerene har mye å klage på. Disse trenger tykk hud. En noen ganger knallhard jobb.

 

   
Purserene, og resepsjonister. klikk bilde.


 

 <VLUU L830 / Samsung L830> 
Noen venter på passasjerene som returnerer fra en tur. Tur personell. Utility personell. klikk bilde


Som en kan se, det er en utrolig samling av forskjellige typer jobber i dette departementet også, og når en regner med de to andre departementene så er det fantastisk hvor mange forskjellige yrker som er representert på et cruise skip. Og jeg har sikkert glemt et par av jobbene. Ikke rart en ser på seg selv som en liten by..........på kjøl.

 


Og her har vi de forskjellige store og små departementene samlet.....bortsett fra de som har vakt.
 

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

 

Jobber på et cruise skip. Del 2 av 3


Vakkert hotell lagt på en kjøl.
 

I del 1 snakket jeg om Teknisk departement, som er et av de 3 hoved departementene ombord på et cruise skip. Denne delen skal vi snakke litt om et annet departement. Dekk departementet.

 


En av de beste Kapteinene jeg har hatt gleden av å jobbe med.
 

Dekk Departementet og Kapteinen.


Et artig oppstillings bilde som viser tverrsnittet av Dekk departementet. Jeg som Staff Captain sitter i midten, i rullestolen.
 

Dekk departementet er det departementet der en har alle matrosene og Navigatørene. Skipets Kaptein kommer opprinnelig fra dette departementet, og kom opp gjennom rekkene av Styrmenn, til Safety Officer, Staff Captain (eller overstyrmann), før han fikk kommandoen for skipet, og dermed er han ikke lengre en del av dette departementet, men sitter på toppen av pyramiden med 3 departements sjefer som rapporterer til ham. Kapteinen selv er ifølge maritim lov Rederiets representant ombord. Sjefen for Dekk Departementet er ledet av Staff Captain (noen ganger Overstyrmannen). Staffen, som han ofte blir kalt, sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, vedlikeholdsrutiner og planlegging, og innkjøp av reservedeler osv, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Her er jeg, trøtt i trynet,en morgen.
 

Dekk departementet har sine under departementer med sine sjefer/managers, som rapporterer til Staff Captain, eller Staffie som han (eller hun) også blir kalt. Navigatørene på bro er et slikt underdepartement, der en har de forskjellige styrmennene, kvartermestrene (spesielt gode rormenn), og utkikker. Nav Off er sjefen her, og han eller hun er den som legger ut alt av kurser i kartene som vi skal seile de neste dager og uker. Dette vil så klart Kapteinen sjekke senere, før vi seiler, så en vet at det er trykt. Nav (Navigations) Off rapporterer til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>

Her har vi to av styrmennene på vakt.

 

 
Utkikk og rormann.  (Klikk et bilde for større).


Så har vi Safety Officer, som noen ganger er kombinert med Security Officer, og/eller Miljø Offiseren (Environmental Officer). Dette under-departementet står for all vedlikehold og trening av alt av brann og sikkerhetsutstyr på hele skipet. Et stort cruise skip har gjerne 2000 brannslukkings apparater, og 5-600 automatiske branndører, som skal følges opp. I tillegg har man livbåter og redningsflåter, samt redningsbåter (rescue boats),som også inneholder masser av utstyr, som skal vedlikeholdes. Det er et krav at ALLE som jobber på et skip skal ha en hvis trening i bruk av alt dette. Safety Officer organiserer denne treningen, som blir fordelt på flere andre junior offiserer. Safety Officer rapporterer til Staff Captain.

 


Her tester de en av skipets Rescue Boats.
 

Vi kommer dessverre ikke unna Security Officer, i disse dager. Da jeg begynte hadde vi en Security Officer, men han ble faset ut etter hvert, og det var så som så med denne type sikkerhet. Folk kunne komme helt opp på gangvegen noen ganger bare for å stille spørsmål osv. Dessverre ville senere terrorist angrep tvinge alle til å gjeninnføre dette departementet. Så i disse dager har alle skip slike offiserer som har hjelp av sikkerhets personell for å organisere gangvegen med metalldetektorene, eksplosivdetektorer, narkodetektorer, og andre sikkerhets relaterte jobber. Security Officer rapporterer til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>               
Det første her er av en vakt på gangvegen. Hva tror dere det andre er? Klikk bilde.

 

Hospitalet. Ja de som allerede har vert om bord på et cruise skip eller store ferger som seiler internasjonalt, har sikkert allerede observert at disse skipene har et hospital ombord. Hospitalet har, alt etter størrelsen på skipet (antall passasjerer og mannskaper) en eller flere leger og flere sykesøstre om bord. Spesielt på lange reiser over havet som kan ta en eller 2 uker, kan man ha alvorlige sykdommer, uhell, eller at folk rett og slett sovner inn for godt. Så man har også et likhus på skipet. Det varierer fra rederi til rederi, noen ganger tilhører Hospitalet til Hotell departementet, men ofte rapporterer Hospitalet også til Staff Captain.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>
Her er Båsen og en tømrer i hospitalet for å hjelpe med noe. Nurse sjekker at det blir gjort riktig.
 

-Båtsmannen (Bosun, eller Boatswain) er en slags formann for alle matrosene og lettmatrosene (yngre og mindre erfaring) som man ser rundt omkring på skipet. De driver stort sett med vedlikehold av alle mulige arter, og spesielt rustfjerning, og maling. De er de som også er sjåførene på tenderbåtene (transport fra og til ankerplass) og mange av livbåtene og redningsbåtene. De er ofte sett vaske dekket her og der, og driver med vedlikehold av teakplankene og teak rekkverkene en ser overalt. De er i tanker langt nede i skipet. De er oppe i mastene langt over dekket, de er overalt, bortsett fra i maskinrommet. Disse folkene må ha en ufattelig multi-kunnskap om en hel rekke ting som de er involvert i. Båsen rapporterer også til Staff Captain.

 

 <VLUU L830 / Samsung L830> <VLUU L830 / Samsung L830>
Meg og Båsen prater om noe som vi skal gjøre. En tømrer i sjappen sin, og et par matroser. Klikk bilde.

 

<VLUU L830 / Samsung L830>  
Matros driver vedlikehold, på fortøyningsdekket, og bilde tatt på  et verft da vi var der med båten. klikk bilde.

 

Tømrere (carpenters), er en yrkesgruppe som stort sett tilhører Dekksdepartementet, men er noen ganger under teknisk. Avhengig av rederiet igjen. Disse folkene driver med alt som har med tepper, treverk, liming, linoleum, osv. De er altmulig folkene som kan reparere en sko, eller ødelagt bagasje for deg. De fikser et dørhåndtak eller en lås. De stort sett ganske kreative folk som bare er begrenset av hva de har av redskaper, når de skal fikse noe. En erfaren skipstømrer er gull vert for et skip, og kan ikke bli prisgitt nok. Rapporterer  normalt sett til Staff Captain.​

 

     
Tender båter, som brukes til frakt av alle, til og fra ankerplass. klikk bilde



OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ja det ikke alltid så glamorøst å være en Offiser på cruise. Mer enn bare hvite flotte uniformer, med gullstriper.

 

I siste del skal vi prate om det største departementet, nemlig Hotell Departementet, og alle de forskjellige yrkesgruppene en finner i det departementet.


 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

Forskjellige jobber ombord på cruise skipet. Del 1 av 3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fortøyd i Montenegro.
 

Ja nå har jeg unnagjort flere innlegg som handler om jobben min på et cruise skip, og alle de forskjellige stedene rundt omkring på kloden jobben har brakt meg. Jeg tenkte jeg nå skulle lage et innlegg om hvilke jobber man faktisk kan ha på et cruise skip. Og det er mange det. Det finnes knapt noen arbeidsplass på jorden hvor det er så mange forskjellige typer arbeid samlet på et sted, som på et cruise skip.

 


Hotell på kjøl.
 

Det første man må huske, er at et cruise skip er et hotell, eller resort, som er lagt på en kjøl........et skip. Dette gjør at en har mye flere jobber enn hva en vil normalt ha på et hotell, eller resort (eller strand hotell). Så en deler alle arbeiderne, eller mannskapene, inn i 3 departementer. Nemlig Dekk departementet, Maskin (eller Teknisk) departementet, og det aller største som er Hotell departementet. I tillegg har man som regel noen som er om bord for korte perioder for å enten drive service og vedlikehold på utstyr til alle departementene, også har man noen ganger gjesteartister som egentlig ikke tilhører skipet. De siste er gjerne inn under Hotell departementet når de er om bord.

 


Vi mottar litt forsyninger før vi seiler videre til neste sted.
 

Så la oss snakke om de 3 hoved departementene om bord på et cruise skip. Hvis noen leser dette og jobber på et cruise  skip så beklager jeg hvis jeg i skrivende stund har glemt noen stillinger, da det er så mange forskjellige jobber en kan ha. Og spesielt i det største departementet, og det forandrer seg også litt fra rederi til rederi, og type/størrelse på skipet også.

 


Et innblikk i de forskjellige jobbene ombord. Bildet tatt i sjøen, de fleste enten sover (frivakt) eller er på jobb.Jeg er i midten, bak den blonde maskinisten.
 

Maskin Departementet.

La oss begynne med Maskin departementet, eller Teknisk departement. Dette departementet er ansvarlig for maskineri (ikke overraskende), Elektro, Ventilasjon, alt av rør som inneholder drikkevann, kloakk, avløpsvann, dusjvann, drivstoff, osv, osv. Dette er også departementet som driver vedlikehold på teknisk utstyr i alle tre departementene. Og sjefen for dette departementet er Maskin Sjefen (Chief  Engineer). Han (eller hun) blir ofte kalt for bare «Chief'en». Chiefen sitter med ansvaret for budsjettene for departementet sitt, som overtidsbetaling, vedlikeholdsrutiner og planlegging, og innkjøp av reservedeler osv, innenfor budsjettrammene som rederiet har gitt.

 


Maskin kontrollrom. Vakthavende maskin offiserer, og et par av maskingutta (motormenn).
 

Som de andre departementene har Maskin departementet også under-departementer (sub departments), med sine sjefer (managere) som rapporterer til Chief'en. Staff Chief Engineer (noen ganger 1. Maskinist) tar seg av alle maskinistene, smørere, sveisere, rørleggere, motormenn, osv. Sjefs Elektrikeren er sjef for alle elektrikerne og noen ganger ventilasjons og frysemaskinistene om bord, da det er mye som går på strøm og det er utrolig mange kjøleskap og store frysere.

 
Chiefen og Trikkeren (sjefs elektriker). Klikk for større bilde.

 


Rutine vedlikehold på en av maskinene.
 

I tillegg kan man nevne at ofte har dette departementet ansvar for alt av IT (datautstyr), pumper og rør for å holde boblebadene og svømmebassengene i drift. De er ansvarlig for at utstyret som tilfører klor til drikkevannet er i orden. De har gjerne ansvaret for at mye av underholdnings utstyret er oppe å kjøre, osv, osv.  Er det teknisk, er som regel dette departementet involvert på en eller annen måte. Ja til og med batterier kommer som regel fra dette departementet, via det tekniske lageret ombord.​

 

 
Staff Chief og Environmental Officer. Klikk bilde.

 

Neste del snakker vi om Dekk departementet.

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere

Julen startet i Hong Kong


Ikke lett å ta kvalitetsbilder når en er en amatør fotograf i 1995 med et godt gammelt film kamera..


 

Ja da var vi her, i Hong Kong. Det såkalte Julecruiset skulle begynne i denne havnen. Og vi skulle snu her (turn around port) og seile samme vegen helt tilbake til Singapore igjen. Noe som vi mannskapet gledet oss til allerede, siden vi ikke hadde fått alt for mye tid i hver eneste havn. Vi var jo her for å jobbe også.

 

 


Bevegelser i havnen. Sorry dårlig kvalitet.


 

Tenkte jeg skulle vie dette innlegget il stort sett bilder, som viser hvordan jeg opplevde Hong Kong første gangen jeg kom hit.

 


Julehilsen.


 


Julekort bilde.


 

Som sagt, Endel bilder er ikke av noe god kvalitet da jeg tok disse bildene i Desember 1995. Uten stativ, i mørket.

 


Flotte farger.



Mye lyspærer på.
 


Meget imponerende i mørket.
 

 Ja,  så  var det jul og nyttår ombord, for første gang.

 

 

KAPTEIN SKUTELØS

#Cruise #reise #ferie #yrke #sjøfart #passasjerskip #karriere #asia #kina #hongkong

Reklamebransjen, tror de vi er dum?


Eller er de som jobber i industrien helt ut av sync med resten av oss?

 

Normalt sett lager jeg blogger om hva jeg har opplevd i løpet av livet mitt, og legger til bilder av alle reisene jeg har vert så heldig å være med på. Men noen ganger må man bare skrive litt samfunnskritiske ting, eller rett og slett bare klage litt, som er en rett i et demokrati. Og denne gangen skal jeg klage litt på reklameindustrien i Norge. For enten er vi nordmenn lettlurte, eller så tror reklameindustrien at vi er en ganske så lettlurt nasjon. Tror det er det siste. Reklamebransjen har sin egen prisutdeling, der de en gang i året møtes for å slå seg selv på brystet, og nikke samtykkende til sine kollegaer, mens de sipper på Latte'n sin.

 

Eksempel på tull og tøys:


Tull og tøys. Bare bambus. Bare Humbug. Eller......BS, som noen sier.

Bama gruppen. Det er flere generasjoner av oss som fremdeles lever i Norge, uten å noen gang fulgt dette toskete rådet. La meg forandre ordlyden her, jeg mener idiot-rådet! Ingen av oss som driter i å følge dette idiot rådet, har opplevd noe form for under, eller feilernæring. Til tross for at vi ikke har gomlet 5 om dagen. En aggressiv aktør blant kremmerne har klart å kjøre lobbyvirksomhet i et av departementene. Og som de griske menneskene våres politikere og byråkrater stort sett er, så har de latt seg kjøpe. Joda, det er sunne saker, men ikke driv med denne toskete dommedags reklamen (mellom linjene). Rævvva blues!

 

Noen reklamesnutter (videoer) er jo rett og slett så løgnaktige at en skulle tro at en eller annen statlig funksjon ville stoppe den. Andre er så latterlige at en noen gang lurer på om de er på samme planet som forbrukerne er. Klart, den siste er jo litt smak og behag.

 

 


Er du dum, eller tror "reklamefolka" det?

 

Så har man de som mange rett og slett bare hater. For at de er så utrolig irriterende at en ikke klarer å se på de, og en bare må skifte kanal, eller slå av lyden. Denne typen reklame får meg personlig til å få negative assosiasjoner med produktet. Noe som gjør an en aldri i livet vil en gang prøve produktet. Uansett om det måtte være et kvalitetsprodukt. Her er noen flere som jeg er utrolig lei av.  Igjen, dette er jo bare min personlige mening, og jeg er klar over, og respekterer, at andre mennesker liker dem. Uansett hva jeg måtte mene om reklamen.

 

 


Barnearbeid? Tja, bedre enn idioten med alle diktene.
 

Spar. Herregud! Spar meg! Vanvittig dikt eller rim lesing av en kar som helt sikkert har det berømte bedehus-smilet klisteret over hele ansiktet sitt når han stolt leser diktene, mens han noen ganger ser opp og i speilet, der han beundrer seg selv. Det ene diktet verre enn det andre. Så har de også en serie med reklamer der de bruker barn som hovedpersoner, der de prøver å få barna til å se sååååååååå søte ut. Som om ungene egentlig vet hva de driver med (de har det sikkert morsomt de). Alt i griskhetens ånd. Av med lyden, eller skift kanal, uansett hvor bra program jeg så på. Så irriterende at jeg IKKE skal sette min fot i en Spar butikk på lang lang tid.

 

Så kommer en værsting!

 

 


Klassisk rævva firma.
 

Så har vi en av klassikerne. Tine, enda mer Tull og Tøys fra en spesiell industri som kjører hardt med sin lobbyvirksomhet i departementene. Klassikeren fra dette firmaet er at en må drikke litervis med "liksvette", eller.... "kumelk", omtrent daglig, hvis en i det hele tatt skal ha styrke i knoklene til å klare å stå oppreist. Akkurat. Sprøyt fra ende til annen. Hvis en liker liksvette, helt greit det. Så har vi Tine produktene som "ikke er tilsatt ekstra sukker". Da det allerede er masser av sukker i produktene. Fjusk! Tine har også i det siste vert så jævla arrogante at de har knabbet linjer fra Kong Harald sin tale. Hva i helvete? Er Dere i reklamebransjen så tom for ide'er at dere nå må i tillegg til all lyvingen, nå også må stjele? Tine er en klassiker innen Bullshitterne i Norge!

 

 

 

 
Steng ned disse idiotreklamene som driver med Bondefangeri av svake mennesker.

Så har vi alle casino og veddefirmaene. En uendelig strøm av mer eller mindre uintelligente reklamer, som er produsert for de med svak vilje. Den verste er en som har en slags sang om sport, som er så banal og barnslig at en nesten skulle tro det var en mix av en eldre Vikingarna og norsk Melodi Gran Prix låt. Steike i helvete så rævva! Mer idiotiske er jo at de sender fra utlandet, så vi kan ikke stoppe de fra å sende. Vel, steng ned hele den forpulte stasjonen da vell, hvis de ikke følger våre regler! Jaja, jeg vet at folk vil bli forbannet hvis de ikke får sin dose av Kardashians, Farmen, en eller annen ungkar eller ungkarskvinne. Ja får vel de som digger hjerne-løs underholdning legge press på de stasjonene som driter i våre regler her til lands. Så jævla enkelt er det faktisk. Få bort disse bondefange reklamene.

 

 


The winner is......Shpock. En app for lykkelige, unge, og helst sexy jenter.
 

Den verste..... Schpockkkkkkkkkk!!!!

Dette er vinneren av den verste som er lagd de siste årene. En application som en bare må ha hvis en er ung og sexy, og gjerne vil ende opp med masser av cash i baklommen, fort som bare faen. Det aller verste med denne reklamen er at de har fått en person som høres ut som en 12 år gammel jente som er høy på ecstasy eller annen speed. Hun er så hysterisk at en håper i det lengste at det bare er skuespill. Hvis ikke, pust inn og ut i en pose vennen min.

 

Ahhhhh, det var en deilig utblåsing gitt. Meget deilig.

:-)

 

KAPTEIN SKUTELØS

 

#reklame #samfunn 

 

, Bergen

Sjømann, Globetrotter, Kverulant, Rabulist. Observatør og Samfunnskritiker. PS. Ufattelig overasket og skuffet over at 95% av alle Bloggerne her er så Selvsentrert at de ikke gidder å besvare andre sine kommentarer på innleggene deres. Heldigvis er de resterende 5% trivelige mennesker, og en trenger ikke mer en det.

Flag Counter
hits